Assalamualaikum: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
StigBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: it:Salām
Aviator (bincang | sumb.)
rencana ini perlu diubah suai suapaya lebih berbentuk ensiklopedia berbanding berbentuk esei
Baris 1:
{{islam}}
'''Assalamu alaikumAssalamualaikum''' ([[bahasa Arab]]: السلام عليكم ''asal-salāmu `'alaykum''; ''selamat sejahtera ke atas kamu semua'') merupakan [[ucapan salam]] dalam [[bahasa Arab]], dan digunakan oleh budaya [[Muslim|umat Islam]]. SalamUcapan ini adalah [[Sunnahsunah]] [[Nabi Muhammad s.a.w.]], yang dapat merekatkan Ukhuwahukhuwah IslamiyahIslamiyyah umat Muslim di seluruh dunia. Untuk yang mengucapkanMemberi salam, hukumnya adalah Sunnah.sunat, Sedangkansedangkan bagimenjawabnya yang mendengarnya,adalah wajib untuk menjawabnya.
 
Salam ini juga digunakan oleh budayamasyarakat [[Kristian]] di [[Timur Tengah]] yang mempunyai erti <code>"kedamaian dan kesejahteraan</code>" bagi yang mengucapkan salam dan penerima salam tersebut. Salam ini sama dengan salam ''[[shalom aleichem]]'' dalam [[bahasa Ibrani]].
 
[[Allah]] SWTs.w.t. berfirman dalam [[Surah Al-Hasyr]] Ayat 23:
 
''Dialah Allah, tidak ada ilaah (sesembahan) yang layak kecuali Dia, Maha Rajadiraja, yang Maha Suci, Maha Sejahtera, Maha Mengurniai rasa aman, Maha Memelihara, Maha Perkasa, Maha Kuasa, Maha Memiliki segala keagungan. Maha Suci Allah dari segala yang mereka persekutukan.''
 
Di dalam ayat ini, Asal-SalaamSalam (Maha Sejahtera) adalah satu dari Nama[[Asmaaulhusna|nama-nama Agungagung Allah SWTs.w.t]]. Kini, Kita akan mencuba untuk memahami erti, keutamaan dan penggunaan kata Salam.
 
Sebelum terbitnya fajar Islam, orang [[Arab]] biasa menggunakan ungkapan-ungkapan yang lain, seperti Hayakallah yang ertinya semoga Allah menjagamu tetap hidup, kemudian Islam memperkenalkan ungkapan Assalamu ‘alaikum. Ertinya, semoga kamu terselamatkan dari segala duka, kesulitan dan nestapa. Ibnu Al-Arabi di dalam kitabnya Al-Ahkamul Qur’an mengatakan bahawa Salam adalah salah satu ciri-ciri Allah SWT dan bermakna Semoga Allah menjadi Pelindungmu.