Solat maghrib: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aviator (bincang | sumb.)
k kategori
Aurora (bincang | sumb.)
gabung
Baris 1:
{{redirect|Maghrib}}
{{msg:Islam}}
 
Salah satu daripada solat fardu adalah '''Solat Maghrib''' ({{lang-ar|صلاة مَغْرِب}}). Solat ini terdiri daripada 3 rakaat. Solat Maghrib ialah [[solat]] harian ke-4 dalam [[Islam]], dilakukan ketika senja. Waktu solat Maghrib bermula selepas [[matahari]] terbenam sehingga hilang mega merah di ufuk barat.
Solat fardu wajib ditunaikan seorang [[Islam]] yang masih waras dan hidup. [[Solat fardu]] tidak boleh ditinggalkan sama sekali dalam apa keadaan sekali pun kerana ianya termasuk dalam dosa-dosa besar. Hatta dalam keadaan seseorang sakit teruk sekali pun jika hanya mata yang boleh bergerak maka solat wajib dilaksanakan dalam waktunya iaitu dengan menggunakan isyarat [[mata]]. Sekiranya seseorang tertinggal solat fardu, wajib baginya untuk mengulangkannya dengan niat [[solat qada|qada]].
 
Perkataan ''maghrib'' ialah istilah [[bahasa Arab]] bagi "[[matahari]] senja"; dari perkataan "''gharaba|غَرَبَ''", "untuk terbenam"; "akan disembunyikan" (tetapi ia tidak digunakan bagi [[bulan]] terbenam).
Salah satu daripada solat fardu adalah '''solat Maghrib'''. Solat Maghrib terdiri daripada 3 rakaat.
 
== Lihat juga ==
Waktu solah Maghrib adalah bermula selepas [[matahari]] terbenam sehingga hilang mega merah di ufuk barat.
* [[Waktu solat]]
* [[Solat Subuh]] (Sembahyang pagi)
* [[Solat Zohor]] (Sembahyang tengah hari)
* [[Solat Asar]] (Sembahyang petang)
* [[Solat Isyak]] (Sembahyang malam)
 
[[Kategori:Solat fardu]]
[[Solat]] yang terbaik ialah solat di [[masjid]] ataupun [[surau]] (bagi lelaki) secara berjemaah dengan menjaga kekusyukkannya, bacaannya serta rukunnya serta mengambil [[wuduk]] secara sempurna. Orang Islam percaya bahawa solat di masjid ataupun surau adalah 27 kali ganda lebih baik berbanding solat bersendirian di rumah.
 
[[ar:صلاة المغرب]]
==Lihat juga==
* [[Waktu Solatsu:Magrib]]
[[bs:Akšam-namaz]]
 
[[Kategorida:Solat farduMaghrib]]
[[en:Maghrib]]
[[es:Magrib]]
[[fa:نماز مغرب]]
[[hu:Magrib ima]]
[[nl:Maghrib (islam)]]
[[no:Maghrib]]
[[pl:Maghrib]]
[[ru:Магриб (молитва)]]