Homeostasis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Anakselangor (bincang | sumb.)
Anakselangor (bincang | sumb.)
Baris 73:
* [[Kulit]]
 
==Proses Pengosmokawalaturan dalam badanBadan manusiaManusia==
Ginjal adalah organ yang terlibat dalam proses pengosmokawalaturan. dalam penghasilan air kencing, jumlah air yang diserap semula di [[liku Henle]] menimbulkan dua kemungkinan iaitu:
Diantara kemungkinannya ialah:
# Apabila lebih garam dalam badan dan kurang air
# Apabila kurang garam dalam badan dan lebih air
 
Apabila aras garam lebih dari julat normal, dandarah menjadi pekat, atau dalam kata lainnya, kurang air dalam badan,. Hal ini membawa kepada peningkatan tekanan osmosis darah akan meningkat,dan [[osmoreseptor]] pada hipotalamus akan terangsang. seterusnyaSeterusnya [[kelenjar pituitari]] akan dirangsang lebih aktif untuk merembeskan hormon [[ADH]] (antidiuresis) untuk meningkatkan ketelapan tubul ginjal terhadap air, manakala kelenjar [[adrenal]([[hormon]] aldosteron) akan kurang dirangsang,. makaMaka lebih banyak air diserap dan kurang ion [[natrium]] dan ion [[kalsium]] diserap semula masuk dalam badan, sehingga tekanan osmosis darah akan turun,. prosesProses ini akan berulang sehingga tekanan osmosis darah turun pada julat normal.
 
Apabila aras [[garam]] rendah dari julat normal dalam badan dan banyak air dalam badan, tekanan [[osmosis]] darah akan menurun,. osmoreseptorOsmoreseptor pada hipotalamus akan terangsang seterusnyadan menghantar impuls kepada kelenjar pituitari. akanKelenjar ini menjadi kurang dirangsang untuk merembeskan hormon ADH (antidiuresis) untuk mengurangkan ketelapan tubul ginjal terhadap air, manakala kelenjar adrenal(hormon aldosteron) akan dirangsang dengan lebih aktif, makasehingga kurang air diserap dan kurang natrium dan kalsium diserap semula masuk dalam badan,. tekananTekanan osmosis darah akan naik, dan proses ini akan berulang sehingga tekanan osmosis darah meningkat pada julat normal.
 
Fungsi hormon [[antidiuresis]] ialah:
Baris 97:
# Proses Pembuangan Air Kencing
 
Diantara Toksikbahan beracun yang disalur keluar ialah:
*[[Urea]]
*[[Asid urik]]