Susu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 5:
[[Susu ibu]] diberikan kepada bayi melalui [[penyusuan badan]], samaada secara langsung atau oleh diperah untuk diberikan kemudian. Susu awal yang dikenali sebagai [[kolostrum]], dan mempunyai antibodi ibu kepada bayi. Penyusuan badan mampu mengurangkan risiko banyak penyakit kepada kedua-dua ibu dan bayi.
 
SUSU SELALU CAPAP MASE TAHUN LEPAS...CIBAI BETOLL...NAMA SUSU SBERNA IALAH MYHAMMAD NURHARIZ B. MOHD FAUZI....DIA CIBAI MCM SIAL...DIA BUAT JUMPSHOT..FUTHERMORE DIA TOCHENG..DIA LANCAP...DIA ADA AWEK ..AWEK DIA *****...
==Komposisi dan khasiat==
Komposisi susu banyak berbeza antara spesies kepada spesies; sebagai contoh kandungan susu lembu berlainan sama dangan susu kambing, yang mana seseorang yang merasa keduannya akan sedari. Faktor seperti kandungan laktos, perbezaan kandungan dan saiz (''globule'') lepa lemak dan kekuatan (''curd''), dibentuk oleh enzim manusia menghadamkan susu, boleh berbeza antara mamalia dengan mamalia lain. Sebagai contoh:
 
* Susu manusia cair dan kaya dengan [[laktos]], kebanyakannya [[gula]].
* Susu [[lembu]] lebih rendah kandungan gula dan tinggi dalam [[protein]], dan mengandungi sekitar 3.5% hingga 6.5% lemak susu, 4% hingga 8.5% pepejal susu dan sekitar 88% [[air]]. Protien utamanya (80%) merupakan [[kasein]], sementara [[protein whey]] membentuk bakinya.
 
SUSU KALAU KO BACE NI SABAR TAW...
Laktosa di dalam susu dihadamkan dengan bantuan [[enzim]] [[laktasa]] dihasilkan oleh tubuh bayi. Bagi manusia, penghasilan laktasa menurun kearah dewasa (bergantung kepada gen seseorang), dalam kebanyakan kes sehingga tahap dimana laktosa tidak dapat dihadamkan, mendorong kepada [[ketidaktahanan laktosa]], keadaan [[gastrointestinal]] yang terdapat kepada ramai orang.
 
NI HADIAH HARI JADI AKU..
Susu penuh mempunyai sekitar 634 [[kalori]] setiap [[liter]].
 
==Susu lembu==