Labu, Negeri Sembilan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Niduzzi (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{rujukan}}
'''Labu''' adalah sebuah bandar kecil di [[Negeri Sembilan]], [[Malaysia]]. Bandar ini terletak di antara [[Seremban]] dan [[Nilai]]. [[Stesen Komuter]] Labu, terletak di bandar Labu. Stesen ini menghubungkan [[Rawang]]-Seremban dan sepanjang laluannya berhenti di beberapa stesen komuter seperti stesen [[Mid Valley]] dan [[KL Sentral]].
 
'''Labu''' adalah sebuah bandar kecil yang terletak dalam daerah [[Seremban (daerah)|Seremban]] di [[Negeri Sembilan]], [[Malaysia]]. Bandar ini terletak di antara bandar [[Seremban]] dandengan [[Nilai, Negeri Sembilan|Nilai]]. [[Stesen Komuter]] Labu, terletak di bandar Labu. Stesen ini menghubungkan [[Rawang]]-Seremban]] dan sepanjang laluannya berhenti di beberapa stesen komuter seperti stesen [[Mid Valley]] dan [[KL Sentral]].
 
==Sejarah==
Semasa [[Penjajahan Jepun di Tanah Melayu|pendudukan Jepun]] di [[Tanah Melayu]], Labu menjadi salah satu tempat yang menjadi markas [[tentera]] [[Jepun]]. Ini memandangkan terdapatnya [[landasan keretapi]] yang menjadi penghubung antara utara dan selatan. Terdapat banyak kubu-kubu yang terdapat di sekitar kawasan stesenstesyen Labu. Walau bagaimanapunWalaubagaimanapun, dengan pembinaan [[landasan keretapi berkembar]] pada tahun [[1995]], kesan - kesan ini telah terhapus.
 
Labu juga pernah menjadi tempat mendaratnya helikopter yang membawa [[Presidenpresiden Amerika Syarikat]] [[Lyndon B. Johnson]] sempena lawatan beliau ke [[Felda LBJ]] yang dinamakan sempena nama beliau. Felda ini juga dikenali dengan Labu Jaya.
 
Di sini juga terdapat peninggalan kampung baru cina[[Cina]], peninggalan bekas [[zamanDarurat Tanah Melayu|darurat]].
 
==Pelancongan==
Selain daripada itu masih terdapat lagiTerdapat tempat-tempat menarik yang perlu dilawati oleh orang ramai seperti [[Homestay Kampung Pelegong][] yang menyediakan perayaan pesta buah-buahan setahun sekali. Terdapat juga [[jeram]] yang begitu sejuk airnya dikenali sebagai [[Jeram Tebrau]]. Bagi yang minatmeminati untuk mengkaji kehidupan masyarakat peribumi orang[[Orang asliAsli]], boleh menjejaki perkampungan mereka di [[Kampung Tekir, Labu]]. Bagi yang meminati aktiviti lasak seperti "jungle treking" boleh melakukannya dengan membuka laluan laluan baru melalui [[Hutan Simpan Buloh]]. Perjalanan boleh dimulakan dari perkampungan orang asli.
 
==PerhubunganPengangkutan==
Labu boleh dihubungi dengan [[jalan raya]] melalui pekan[[Nilai, Negeri Sembilan|Nilai]] mengikut arah utara dan dari [[Seremban]] mengikut arah Selatan. Selain dari itu, labuLabu juga boleh dihubungi melalui jalanlaluan keretapi dan juga laluan udara melalui [[KLIA]] yang berhampiran dianggarkan setengah jam perjalanan.
 
Labu boleh dihubungi dengan jalan raya melalui pekan Nilai mengikut arah utara dan dari Seremban mengikut arah Selatan. Selain dari itu labu juga boleh dihubungi melalui jalan keretapi dan juga laluan udara melalui [[KLIA]] yang berhampiran dianggarkan setengah jam perjalanan.
 
==Ekonomi==
KebanyakanPenduduk penduduk disinitempatan kebanyakannya bekerja didalam [[sektor kerajaan]] dan sebahagian kecilnya mengusahakan [[pertanian]] dan [[penternakan]].
 
Kebanyakan penduduk disini kebanyakannya bekerja di sektor kerajaan dan sebahagian kecilnya mengusahakan pertanian dan penternakan.
 
==Pendidikan==
Terdapat beberapa [[sekolah]] yang menjadi nadi pendidikan di Labu antaranya:
 
*Sekolah Rendah Kebangsaan Labu
*Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil Labu
*Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina Labu
*SK Tekir Labu
*Sekolah Rendah Ugama Al Irsyad
*Sekolah Rendah Kebangsaan Tekir Labu (Orang Asli)
*Sekolah Menengah Kebangsaan Labu
*[[Sekolah Menengah Agama Persekutuan]]
 
{{Negeri Sembilan}}
[[Kategori:Bandar di Negeri Sembilan]]
 
[[en:Labu]]