Penjajahan Jepun di Borneo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-Ianya +Ia)
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-ianya +ia)
Baris 16:
 
Untuk mengawal lapangan minyak, mengawal rusuk mereka semasa mara ke Malaya dan untuk memudahkan serangan mereka ke atas Sumatera dan Jawa barat, pihak [[Jepun]] memutuskan, sebagai operasi sampingan kepada kempen Malaya mereka, untuk merampas British Borneo. Operasi ini telah dilancarkan oleh Tentera Selatan lapan hari selepas permulaan serangan ke atas Malaya.
Lapangan minyak di British Borneo terletak dalam dua kumpulan: satu di Miri hampir dengan sempadan utara Sarawak, dan yang lain tiga puluh dua batu ke utara, di Seria dalam Negara Brunei. Minyak mentah telah dipam daripada kedua-dua telaga ke satu kilang penapis di pantai Lutong, di mana saluran pengisi minyak menjulur kelaut. Pendaratan adalah mungkin di sepanjang tiga puluh batu pantai antara Miri dan Lutong dan, dengan jumlah tentera yang ada, tidak mungkin dapat dipertahankan daripada serangan yang bersungguh-sungguh. Dengan itu rancangan telah dibuat untuk memusnahkan kemudahan minyak. Sir Robert brooke Popham, Panglima Besar Timur Jauh, memutuskan bahawa ianyaia adalah bijak bagi menghormati perjanjian pertahanan 1888 dengan Sarawak. Oleh itu, pada akhir 1940, beliau mengarahkan Batalion Kedua, Regiment Punjab Yang Ke-15, bateri meriam berat 6-inch dari Artileri Diraja Hong Kong-Singapura, dan Kompani Kubu Ke-35 (Jurutera diraja) untuk ditempatkan di Kuching (Borneo Utara British).
 
Pada Disember 1940 sebuah kompeni Punjab 2/15th telah dihantar ke Miri untuk melindungi dari penceroboh, dan pada Mei 1941 baki Punjab 2/15th telah dihantar ke sana untuk menyediakan satu pasukan garison. Batalion tunggal ini mengandungi kira-kira 1,050 orang soldadu diperintah oleh Mejar CM Lane. Untuk mempertahankan wilayah Sarawak, kedudukannya diatur sebegini:
Baris 41:
Terdapat dua rancangan pertahanan yang telah mencadangkan- Rancangan A dan Rancangan B.
 
Rancangan A memerlukan satu pertahankan yang bergerak. Objektifnya adalah untuk mempertahankan Lapangan Terbang Bukit Stabar selama mungkin. Tindakan melengahkan juga dijalankan agar pelaksanaan skim penafian yang sempurna dapat dilaksanakan. Jika tentangan musuh terlalu kuat sehinggakan ia tidak dapat dilengahkan, lapangan terbang itu akan dimusnahkan dan keseluruhan pasukan akan berundur ke gunung dan hutan dalam kumpulan kecil dan bertempur sebagai pasukan gerila selama mungkin. Malangnya, semasa Persidangan Ketenteraan Anglo-Dutch pada September 1941 yang diadakan di Kuching, ianyaia dinyatakan bahawa Rancangan A tidak boleh dilaksanakan sekiranya Jepun mendaratkan 3,000 untuk 5,000 orang tentera dengan udara dan sokongan laut. J.L. Noakes, Setiausaha Sarawak yang berpandangan negetif bagi pertahanan, telah berhujah mengenai ketidakcukupan SARFOR dan bahawa ia tidak mempunyai harapan bagi menentang Jepun sekiranya mereka mendarat secara besar-besaran. Ideanya adalah mengambil sikap menunggu dan melihat dan terus merayu kepada [[Singapura]] untuk lebih banyak tentera dan peralatan. Sekiranya ia tidak berlaku, Sarawak harus menyerah bagi mencegah pertumpahan [[darah]].
 
Raja Sir Charles Vyner Brooke, menentang percakapan mengenai kekalahan dan menegaskan dengan tegas bahawa Sarawak perlu berjuang, satu perjuangan bagi mengekalkan kehormatan Raja Brooke. Pada akhir ianyaia diputuskan bahawa bandar itu tidak dapat dipertahankan terhadap kekuatan serangan yang dijangka, dan rancangan pertahanan itu dengan berat hati ditukar kepada pertahanan statik di lapangan terbang. Pada akhir November 1941, Leftenan Jeneral AE Percival, GOC Malaya Menguasai, mengambil satu lawatan 2-hari ke Sarawak untuk menilai persediaan pertahanan. Beliau meringkaskan situasi seperti berikut: "Tiada siapa boleh berpura-pura bahawa ia adalah situasi yang memuaskan, tetapi sekurang-kurangnya ia akan memaksa musuh menggunakan pasukan yang lebih besar untuk menawan Sarawak daripada yang diperlukan sekiranya ia tidak dipertahankan sama sekali dan yang, saya fikir, adalah jalan betul jika dilihat...perkara terbaik yang saya boleh lakukan adalah untuk berjanji bagi menghantar kepada mereka beberapa senjata api anti kapal terbang dan juga memberitahu mereka mengenai ketibaan Prince of Wales dan Repulse, yang dijangka tiba di Singapura dalam tempoh beberapa hari...tidak juga saya jangka bahawa senjata anti kapal terbang mempunyai nilai praktikal yang banyak. Tetapi saya rasa kesan moral dengan kehadirannya memberikan lebih kelebihan berbanding sedikit pembahagian kekuatan (''slight dispersion of force'').
 
Hasil dari penilaian pertahanan Sarawak oleh Percival, satu rancangan tindakan pilihan lain dicadangkan, Rancangan B. Ini adalah berasaskan pertahanan statik. Semua pasukan dan bekalan yang ada ditumpukan sekitar 5.5 kilometer mengelilingi Lapangan Terbang Bukit bagi memastikan kerja-kerja pemusnahannya tidak terganggu. Alasan untuk Rancangan B dibentangkan oleh Brooke-Popham seperti berikut: "Satu-satunya tempat yang diputuskan bagi dipertahankan adalah Kuching, alasan untuk ini adalah bukan sahaja terdapat lapangan terbang moden di lokasi ini, tetapi penawanannya oleh musuh mungkin memberi laluan kepada lapangan terbang Belanda di Borneo, tambahan pula, ia juga akan memberi musuh laluan kepada Singapura. Yang terletak hanya 350 batu dari situ".
Baris 52:
 
==Perperangan di Borneo British, Disember 1941 - January 1942==
Pada 20 November 1941, Brigade Kawaguchi telah diaktifkan di Tokyo (Jepun), dan diletakkan di bawah pemerintahan secara langsung oleh Tentera Selatan. Ia diperintah oleh Major-Jeneral Kiyotake Kawaguchi dan ianyaia terdiri kebanyakannya dari unit-unit berikut yang ditempatkan di Canton, selatan negara China, yang sebelum ini diperintah di bawah Divisyen Infantri Ke-18:
 
==Susunan Tempur tentera Jepun di Sarawak, Disember 1941==
Baris 100:
Kompeni Staff yang pertama tiba di Sampit pada 1 Mac 1942. Dari Sampit, bot dihantar untuk membawa kompeni C, manakala kompeni D di arah agar tinggal di Kotabesi. Kompeni C dan Staff berbaris ke selatan Sampit tetapi pada 7 Mac mereka diberitahu bahawa tentera Jepun telah mendarat 14 km ke selatan dari mereka. Satu platun dari kompeni C telah dihantar bagi misi peninjauan tetapi ditembak. Oleh kerana tentera British mempunyai peluru yang terhad, mereka berundur dan berpatah balik ke Sampit. Akibat Keletihan 104 orang askar terpaksa ditinggalkan semasa pengunduran. Daripada Sampit baki tentera kembali ke Kotabesi di mana mereka bergabung dengan kompeni D dan bersama mereka menuju ke Pandau, di mana mereka telah diberitahu bahawa Tentera Belanda Hindia Timur telah menyerah di [[Pulau Jawa]]. Mereka kembali ke Kenamboi melalui bot. Pada masa itu siaran Jepun mengesa kesemua pasukan Berikat di Belanda Hindies Timur untuk meletakkan senjata mereka. Siaran telah diikuti dengan satu ancaman tindakan balas sekiranya tentangan diteruskan.
 
Kompeni A dan B cuba pergi ke lapangan terbang Kotawaringin. Mereka tidak bertembung dengan sebarang tentera Jepun dan tiba di Kenamboi pada 23 Februari, di mana mereka bersatu kembali dengan kompeni C dan D. Pada 31 March 1942 sebuah kapal Jepun telah tiba di Pangkalanboen (atau Koemai). Taktik bagi berundur ke dalam hutan yang bergunung-ganang telah dipertimbangkan, tetapi pengalaman pahit beberapa minggu lalu menjadikan ianyaia jelas bahawa tentera itu tidak mampu bertahan lama di dalam hutan dengan iklim yang mencabar. Dengan itu, perintah untuk menyerah diri diberikan dan pada 1 April 1942 kesemua senjata dilucutkan.
 
Di lapangan terbang Kotawaringin telah ditempatkan satu pasukan kecil Belanda (sekitar. 250 orang). Garison ini tidak pernah terlibat dalam mana-mana pertempuran dan mereka kemungkinannya melucutkan senjata mereka pada hari yang sama dengan tentera British.
 
Dalam tempoh sepuluh minggu sejak meninggalkan Kuching, pasukan 2/15th Punjab terbabit dalam banyak pertempuran, menyebabkan ramai yang tercedera oleh musuh, dan telah bergerak dalam keadaan yang buruk melalui 800 batu melalui mukabumi yang amat sukar. Mereka telah menggalas dengan bersama mereka, senjata automatik ringan, rifle dan peluru. Sebagaimana yang disebut leh Jeneral Percival, ianyaia merupakan 'pencapaian ketahanan yang hebat yang pastinya tahap tinggi dalam hikayat perperangan. Iaadalah bukti yang kukuh mengenia tahap moral batalion yang bagus ini bahawa ia kekal sebagai badanyang kemas dan berdisplin sehingga saat akhir.'
 
== Borneo Utara==