Skim Ponzi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: he:הונאת פונזי
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-ianya +ia)
Baris 29:
* ''[[Worldcom]] dan penipuan kewangan lain''. Worldcom "tidak'' membayar pulangan tinggi (iaitu, dividen tinggi). Worldcom adalah syarikat yang didagangkan secara umum yang menggunakan jangkaan dari letusan internet/dotcom dan pelbagai penipuan skim perakaunan bagi meningkatkan keuntungan yang dilapurkan kepada umum untuk mengekalkan harga stoknya tinggi. Pelabur adalah bebas untuk menjual pada bila-bila masa; dan apabila mereka melakukannya, syarikat bukanlah yang membayar pelabur -- ia adalah pembeli stok yang membayarnya, dan mengambil alih risiko dari tempoh itu.
 
* ''[[Buih ekonomi|Buih]]''. Buih ekonomi bergantung kepada tidak menghiraukan kebenaran dan jangkaan keuntungan tinggi, tetapi ia tidak sama dengan skim Ponzi. Buih ekonomi membabitkan peningkatan berterusan (dan tidak dapat dikekalkan) harga dipasaran terbuka (tidak kira ianyaia stok, harga rumah, atau harga bawang tulip, atau sebarang benda). Selagi terdapat pembeli yang sanggup membayar harga yang semakin meningkat, penjual mampu mendapat untung. Dan tidak perlu ada penipu dibelakang buih ekonomi. (Malah, buih ekonomi mampu terbentuk tanpa sebarang penipuan - sebagai contoh, harga rumah dipasaran tempatan yang meningkat secara mendadak tetapi akhirnya merundum kerana pembinaan berlebihan.)
 
* ''Merompak Peter untuk membayar Paul''. Apabila hutang cukup tempoh dan ketiadaan tunai untuk membayarnya, samaada kerana nasib malang atau kecurian sengaja, sipemiutang seringkali membuat pembayaran mereka dengan meminjam atau mencuri dari wang lain yang mereka. Dengan itu, ia '''bukanlah''' skim Ponzi. Dari fakta asas yang ditetapkan, ia ''bukanlah'' Ponzi, kerana tidak terdapat tanda bahawa peminjam dijamin pulangan tinggi melalui dakwaan pelaburan kewangan luar biasa. Ataupun (berdasarkan fakta asas ini) terdapat tanda-tanda bahawa sipemiutang (banker) meminjam secara meningkat jumlah dipinjam ("pelaburan") bagi membayar kepada pelabur awal (sebagaimana, bagi Ponzi bukanlah yang pertama melakukannya.)