Matriks (matematik): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: hi:व्यूह
Habibmukmin (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Dalam [[matematik]], '''matriks''' adalahmerupakan suatusatu suatu susunan beberapaalat [[nombormatematik]], simbolyang aljabardigunakan atauuntuk fungsimembantu matematikproses dipengiraan dalamdan suatujuga jadualuntuk berbentukmenterjemahkan segifenomena-fenomena empat.di Matriksdalam biasanya digunakan untuk menggambarkan suatuteori [[sistem persamaan linear|persamaanaljabar linear]], mengikutimahupun [[pekali]] [[transformasialjabar multi-linear]] dan merekod data yang bergantung kepada beberapa parameter.
[[Image:Matrix.svg|thumb|247px|right|Penyusunan matriks]]Matriks juga boleh diperincikan di dalam bidang [[Teori Matrix |matrix theory]]. Ia boleh ditambah , didarabkan dan ditolak dalam cara-cara yang berbeza, yang juga membuatkan mereka satu konsep dalam medan algebra linear.
 
Dalam bahasa yang agak mudah, ianya merupakan satu bentuk susunan nombor dengan baris ''m'' dan lajur ''n''.
 
==Definisi==
Satu matriks dengan "m" baris dan "n" lajur adalah sebuah jadual atau susunan berbentuk rektangular dengan jumlah bilangan elemen di dalamnya adalah "m" darab "n".
 
 
Katakan A adalah sebuah [[set]] dan "(m,n)" adalah adalah [[pasangan]] integer positif. Kita boleh menamakan matriks yang mempunyai elemen daripada A sebuah matriks, dengan [[dimensi]] "(m,n)", sebahagian daripada keluarga ''(a<sub>i,j</sub>)'' elemen A. Huruf kecil <sub>i,j</sub>, adalah indeks matriks ini. Indeks ini pula adalah hasil daripada [[Produk Cartesian]] dalam set A, <math>[1,m]</math> dan <math>[1,n]</math>.
 
Sebagai contoh:
 
Satu matriks "M" boleh diinterpretasikan sebagai berikut:
 
<math>M=(a_{i,j})_{1\le i\le m,1\le j\le n}</math>
 
atau ''(a<sub>i,j<sub>)''
 
Untuk contoh yang lebih jelas lagi, kita cuba mewakilikan matriks M, yang mempunyai koefisien integer positif dan dimensi "(4,4)", 4 baris dan 4 lajur dengan sebuah susunan rektangular.
 
<math>M=\begin{pmatrix}
1 & 2 & 3&4\\
5 & 6 & 7&8\\
9 & 10 & 11&12\\
13&14&15&16\\
\end{pmatrix}</math>
 
 
 
</blockquote>
==Etimologi==
Perkataan matriks berasal daripada [[Bahasa Latin|perkataan Latin]]: "matris", bermaksud [[rahim]].