Somchai Wongsawat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexbot (bincang | sumb.)
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 36:
Somchai belajar di bandar [[Nakhon Si Thammarat]] dan di Sekolah Amnuay Silpa di [[Bangkok]]. Dia menerima ijazah undang-undang dari Fakulti Undang-Undang ,[[Universiti Thammasat]] pada 1970. Kemudian dilantik menjadi peguam oleh Majlis Peguam Thailand 3 tahun kemudian.Seterusnya menamatkan sarjana sains politik di [[National Institute of Development Administration]].
 
==Menjadi Perdana Menteri==
Beliau dilantik menjadi Perdana Menteri Thailand menggantikan Samak Sundaravej yang terpaksa meletak jawatan pada 17 September 2008 selepas didapati bersalah menerima bayaran untuk kemunculan pada program masakan.
 
==Protes anti kerajaan==
Protes dari PAD mengadakan tunjuk perasaan antikerajaan mula berarak ke Parlimen di Bangkok dalam usaha "terakhir" mereka untuk menjatuhkan kerajaan. Kemudian mereka enguasai dua lapangan terbang utama iaitu Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi dan Lapangan Terbang Don Mueang. Penunjuk perasaan berkampung di lapangan terbang menanti Somchai yang akan pulang dari sidang kemuncak [[APEC]] di [[Lima]], [[Peru]]. Somchai mendapat di Chiang Mai, utara Thailand.
 
==Penipuan pilihan raya 2007==
Pada 2 Disember 2008, Mahkamah Perlembagaan Thailand memutuskan Parti Kuasa Rakyat (PPP) bersalah atas tuduhan penipuan sewaktu pilihan raya dan sekali gus mengharamkan [[Perdana Menteri Thsailand]], Somchai Wongsawat daripada aktif dalam politik untuk tempoh lima tahun.Chat Chonlaworn menjadi Ketua panel sembilan hakim.PPP perlu dibubarkan kerana para eksekutifnya didapati terlibat dengan penipuan undi sewaktu pilihan raya Disember 2007.
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
{{Prime Ministers of Thailand}}
 
[[Kategori:Perdana Menteri Thailand]]