Pemisahan Singapura daripada Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
 
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Keputusan [[penyingkiran Singapura]] dari [[Malaysia]] diambil secara perseorangan oleh [[Tunku Abdul Rahman Putra alHaj]] ketika beliau di [[London]] pada tahun 1965. Ketika itu [[Tunku Abdul Rahman]] bercuti selama 53 hari bagi mendapatkan rawatan di sebuah klinik di [[London]].
 
[[Tunku Abdul Rahman]] dan kabinetnya tidak berupaya berhujah dengan [[Lee Kuan Yew]] , seorang [[peguam]] yang cemerlang . [[Lee Kuan Yew]] dan parti [[People Action Party|PAP]] pimpinannya menjadi duri dalam daging kepada kerajaan [[Malaysia]] pimpinan [[Tunku Andul Rahman]].
 
[[Lee Kuan Yew]] sering mendakwa orang [[Melayu]] hanya berjumlah 39 % sementara [[bukan Melayu]] 51 % dan melayakkan [[Lee Kuan Yew]] menjadi [[Perdana Menteri Malaysia]] sebagaimana saranan [[Ramanathan]]. [[Lee Kuan Yew]] mempersoalkan orang [[Melayu]] sebagai [[penduduk jati Malaysia]] , mereka sebenarnya adalah juga [[pendatang]] sebagaimana [[Cina]] dan [[India]]. Contoh yang diberikan ialah [[Syed Jaafar Albar]] , ahli politik [[Johor]] yang berketurunan [[Arab]].