Umar bin Abdul Aziz: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Khalifah Umar ibni Abd al-Aziz dipindahkan ke Umar ibni Abd al-Aziz menerusi pelencongan: buang gelaran
Thekatyusha (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Islam}}
'''Umar ibni Abd al-Aziz''' ([[680]]-[[720]]) ialah [[khalifah]] [[Ummaiyyah]] yang memerintah dari tahun [[717]] hingga tahun [[720]]. Tidak seperti khalifah Ummayyah sebelumnya, dia dialntikdilantik ke jawatan khalifah. Dia ialah sepupu khalifah sebelumnya dan ialah anak adik Khalifah [[Abdul Malik bin Marwan|Abdul Malik]] iaitu Abd al-Aziz.
 
==Biografi==
Baris 16:
Umar juga melakukan beberapa perubahan keagamaan. Dia menghapuskan amalan menyumpah [[Saidina Ali Abi Talib]] semasa khutbah Jumaat. Khalifah Umar juga menguatkuasakan undang-undang [[Syariah]] dan menghapuskan amalan pembayaran cukai [[Jizyah]] terhadap saudara baru Islam walaupun mereka telah memeluk Islam.
 
Walaupun beliau tidak berminat untuk mengembangkan empayar Ummayyah[[Ummaiyyah]], beliau berjaya menumpaskan beberapa pemberontakan dan penentangan.
 
== Kewafatan ==
Perubahan yang dilakukannya menimbulkan kemarahan golongan [[bangsawan]] UmmayyahUmmaiyyah yang kemudiannya merasuah seorang hamba untuk meracuni makanannya. Umar mengetahui mengenai perkara ini dan memaafkan pesalah ini. Beliau wafat pada tahun [[720]] di [[Aleppo]]. Beliau digantikan oleh sepupunya [[Yazid II]].
 
==Pengiktirafan==