Waktu Piawai China: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
VolkovBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: id:Waktu Standar Cina
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''Waktu Piawai China''' atau '''Waktu Beijing''' adalahialah [[zon waktu]] yang digunakan di [[Republik Rakyat China]] (RRC). Perbezaan waktunya adalah 8 jam lebih cepat terhadapberbanding [[Waktu Semesta Berkoordinat|UTC]].
 
Beberapa wilayah di [[Asia]] juga menggunakan zon waktu yang sama ([[UTC+8]]), namun menggunakan nama yang berbeza, seperti [[Waktu Piawai ChungyuanMalaysia]], [[Waktu Piawai Filipina]], [[Waktu Piawai Singapura]], dan [[Waktu Indonesia Tengah]] (WITA).
 
[[Republik Rakyat China]] menggunakan [[Waktuwaktu Musimmusim Panaspanas]] ''(daylight saving time)'' pada tahun 1986 hingga 1991, namun saat ini tidak.
 
== Zon waktu lain di RRC ==
Meski satu-satunya zon waktu rasmi di Republik Rakyat China adalah Waktu Beijing, Kongres Rakyat [[Xinjiang|Wilayah Autonomi Xinjiang Uyghur]], berkatdisebabkan letak geografisnyageografinya yang berada di hujung paling barat negara RRC, menetapkan Waktu Ürümqi Time (Waktu ÜrümqiUTC+6), yaituiaitu 2 jam lebih lambat dari Beijing. MeskiWalaupun waktu ini tidak dikenal secara resmirasmi, waktu ini digunakan oleh sebagiansebahagian besar penduduk setempat.
 
[[Kategori:EkonomiGeografi Republik Rakyat China]]
[[Kategori:Zon waktu]]
[[Kategori:Ekonomi Republik Rakyat China]]
 
[[ar:توقيت الصين]]