Leftenan Jeneral: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zamwan (bincang | sumb.)
kemas kini
Baris 1:
'''Leftenan Jeneral''' adalah pangkat tentera yang digunakan oleh kebanyakan negara. Pangkat ini berasal dari [[Zaman Pertengahan]] ketikamana pangkat Leftenan Jeneral diberikan kepada pemerintah kedua dimedan pertempuran, yang biasanya melapur diri kepada [[Kapten Jeneral]].
 
Leftenan Jeneral biasanya bertaraf bawah kepada [[Jeneral]] dan lebih tinggi dari [[MajorMejar Jeneral]]. Istilah MajorMejar Jeneral adalah ringkasan kepada istilah sebelumnya [[Sarjan MajorMejar Jeneral]], yang merupakan orang bawahan kepada Leftenan Jeneral, yang merupakan sebab pangkat Leftenan Jeneral lebih tinggi berbanding Major Jeneral sedangkan [[MajorMejar]] adalah lebih tinggi dari [[Leftenan]].
 
Dalam kebanyakan negara, pangkat Kors Jeneral telah menggantikan pangkat Leftenan-Jeneral dahulunya (contoh. Perancis). Tetapi, bagi memudahkan, ia sering diterjemah dalam bahasa Inggeris sebagai Leftenan Jeneral.
 
Dalam [[Angkatan Tentera ArgentineArgentina]], Leftenan Jeneral adalah pangkat tertinggi digunakan bagi mereka yang masih hidup, pangkat tertinggi digunakan iaitu Kapten Jeneral diberikan selepas kematian kepada pemimpin kemerdekaan [[José de San Martín]].
 
==Leftenan Jeneral Menurut Negara==