Peluru berpandu krus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
k Peluru berpandu krus dipindahkan ke Peluru berpandu kruis: Nama yang sering digunakan selain dari "peluru berpandu peronda"
Zamwan (bincang | sumb.)
Sejarah
Baris 1:
[[Imej:Tomahawk.jpg|thumb|300px|Peluru berpandu kruskruis Tomahawk.]]
 
'''Peluru berpandu kriskruis''' adalah(atau kadang kala dipanggil sebagai ''peluru berpandu peronda atau peluncur'') merupakan sebuah [[peluru berpandu]] yang menggunakan sayap pengapung dan biasanya sistem tujahan jet untuk mengekalkan penerbangan. Peluru berpandu kruise adalahkruis secara asasnyaprinsipnya merupakan sebuah [[pesawat udara tanpa pemandu]]. Ia biasanya direka untuk membawa kepala peledak nuklear atau sejumlah besar bahan letupan biasakonvensional sejauh beratus-ratus kilometer dengan tepat.
 
Pada 2005, peluru berpandu kruskruis biasanya meluncur pada kelajuan sub-sonik, pengendalianpemanduan-diri,sendiri dan terbang pada aras rendah bagi mengelakkan daripada dikesan oleh [[radar]]. PerkembanganPembangunan terkini peluru berpandu kruskruis oleh India dan Rusia yang dinamakan [[BRAHMOS]] (sempena sungai Brahmaputra di India dan sungai Moscow di Rusia) adalahmerupakan sebuah peluru berpandu kruskruis berkelajuan supersonik dan mempunyai kadar ketepatan yang tinggi. IaBRAHMOS dipercayai sebagaiadalah sebuah peluru berpandu supersonik yang paling tepat di dunia dan ia boleh dilancarkan dari udara, laut, atau darat.
 
==Sejarah==
Sejarah pembangunan peluru berpandu kruis bermula apabila Jerman telah membangunkan peluru berpandu V1 semasa [[Perang Dunia II]]. Meskipun peluru berpandu V1 berjaya dipintas, ini tidak menjadikan konsep peluru berpandu kruis telah gagal. Selepas perang, [[Amerika Syarikat]] telah meletakkan sejumlah kecil peluru berpandu kruis nuklear di [[Jerman]]. Penyelidikan berterusan bagi versi jarak lebih jauh dan lebih pantas kemudian menghasilkan [[Peluru berpandu Navaho|Navaho]] buatan [[Amerika Syarikat]], manakala [[Kesatuan Soviet]] pula telah mengeluarkan [[Peluru berpandu Burya|Burya]] dan [[Peluru berpandu Buran|Buran]]. Bagaimanapun, konsep penggunaan peluru berpandu kruis jarak jauh dibatalkan apabila [[Peluru berpandu balistik antara benua|peluru berpandu balistik antara benua]] (ICBM) telah dibangunkan. Selepas itu, negara seperti Amerika Syarikat lebih banyak memberi tumpuan bagi membangunkan peluru berpandu kruis jarak dekat seperti [[peluru berpandu Tomahawk]].
 
== Pautan luar ==
*[http://www.fas.org/nuke/intro/cm/index.html AnPengenalan introductionkepada topeluru cruiseberpandu missileskruis]
*[http://www.aardvark.co.nz/pjet/cruise.shtml DIYPeluru Cruiseberpandu missilekruis DIY]
*[http://www.activistmagazine.com ACT for Disarmament]
*[http://www.brahmos.com BRAHMOSPeluru theberpandu supersonicsupersonik Indo-RussianBRAHMOS Cruisebuatan MissileIndia-Rusia]
 
{{Jenis peluru berpandu}}
{{aviation lists}}
 
[[kategoriKategori: Pertahanan]]
[[Kategori: Peluru berpandu]]
 
[[id:Peluru kendali jelajah]]