Akta Keselamatan Dalam Negeri (Singapura): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alistaire (bincang | sumb.)
Memandangkan yang Malaysia sudah ada dan ISA juga ada di Singapore, apa kata kita adakan rencana mengenai mereka? Tentu menarik!
 
Alistaire (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Akta Keselamatan Dalam Negeri''' ([[Bahasa Inggeris|Inggeris]]: '''Internal Security Act''' atau '''ISA''') [[Singapura]]<ref>{{Singapore Statute|title=Internal Security Act|cap=143|ed=1985}}.</ref> memberikan kerajaan hak untuk menankap dan menahan individu-individu tanpa perbicaraan dalam beberapa situasi yang timbul. Perundangan ini muncul pada era [[Perang DunaDunia Kedua]] apabila beberapa negara di seluruh dunia memperkenalkan [[perundangan]] yang menentang hak-hak asasi penyokong-penyokong [[komunis]]/
 
Kes paling dinotakan mengenai penggunaan ISA adalah [[Operasi Coldstore]] pada tahun 1963 yang melihat sebanyak 100 ahli politik dan ahli kesatuan sekerja bersayap kiri ditahan, termasuk mereka dari [[Barisan Sosialis]] yang menentang penggabungan Singapura dengan Malaysia. Walaupun ISA tidak digunakan menentang pembangkang dalam tahun-tahun kebelakangan ini, kewujudannya dilihat sebagai menghalang bangkangan dan kritikan terhadap kerajaan Singapura.<ref>Singapore: U.S. State Department Country Reports on Human Rights Practices - 2005 [http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2005/61626.htm]</ref>
 
==Sejarah==
Penjajahan British keatas [[Malaya]] memperkenalkan beberapa 'Peraturan Darurat' pada tahun 1948 semasa [[Darurat di Malaya]] sebagai tindak balas kepada kebangkitan komunis. Peraturan-peraturan ini membenarkan polis [[menangkap]] sesiapa pun yang bertindak atau "seakan bertindak" dalam satu cara yang mengancam keselamatan tanpa bukti atau [[Waran (undang-undang|waran tangkapan]], menahan mereka [[incommunicado]] untuk penyiasatan dan tanpa perlu dirujuk kepada perbicaraan mahkamah.
British colonial [[Federation of Malaya|Malaya]] introduced a set of 'Emergency Regulations' in 1948 during the [[Malayan Emergency]] in response to a communist uprising. The regulations allowed the police to [[arrest]] anybody suspected of having acted "or being likely to act" in a way that would threaten security without evidence or [[Warrant (legal)|warrant]], hold them [[incommunicado]] for investigation and [[detain]]ing them indefinitely without the detainee ever being charged with a crime or tried in a court of law.
 
Pada tahun 1960, tiga tahun selepas Malaya merdeka, Darurat diistiharkan tamat. Tetapi Akta Keselamatan Dalam Negeri No. 8 dari 1960 kini diluluskan menggantikan undang-undang darurat yang lalu. Semasa debat di parlimen, [[Tunku Abdul Rahman]] mengatakan bahawa ISA hanya akan digunakan untuk saki baki penyokong komunis yang tinggal.
In 1960, three years after Malaya's independence, the Emergency was declared over. However, the Malayan (now Malaysian) Internal Security Act<ref>No. 18 of 1960.</ref> was passed in its place with much of the same powers. During parliamentary debates, Malayan Prime Minister [[Tunku Abdul Rahman]] stated that the ISA would only be applied against only the remaining Communist insurgents.
 
OnPada itspemisahannya separation fromdari Malaysia inpada tahun 1965, SingaporeSingapura retainedterus themenggunakan ISA.
 
==Situasi-situasi pengaplikasian ISA==