Joseph Pairin Kitingan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 31:
 
== Kepimpinan ==
Pada Disember [[1984]], beliauPairin menjadi seorang calon bebas untuk mempertahankan kerusinya daripada parti pemerintah dalam pilihanraya kecil Tambunan. Kepimpinannya di sebuah negeri dalam sebuah persekutuan yang agama rasminya ialah Islam dipersoalkan kerana agamanya. TheParti rulingpemerintah party,Sabah which wasyang amerupakan componentsalah ofsatu theahli [[Barisan Nasional]], thesentiasa Malaysia'stidak rulingteragak-agak coalition,mempergunakan hadpersoalan nobangsa qualmsyang insensitif usingyang theumumnya sensitivetidak racepatut cardditimbulkan issuesdi whichdalam issebuah somethingnegara thatyang isberbagai generallykaum. shunnedWalaupun inmenghadapi akemungkinan multi-racialberjaya country.yang Despitetipis overwhelmingsekali, oddsPairin andmasih seeminglydapat lostmemenangi cause,pilihan Pairinraya wondengan withmajoriti yang significantagak majoritybesar.
{{BI}}
Pada Disember [[1984]], beliau menjadi seorang calon bebas untuk mempertahankan kerusinya daripada parti pemerintah dalam pilihanraya kecil Tambunan. Kepimpinannya di sebuah negeri dalam sebuah persekutuan yang agama rasminya ialah Islam dipersoalkan kerana agamanya. The ruling party, which was a component of the [[Barisan Nasional]], the Malaysia's ruling coalition, had no qualms in using the sensitive race card issues which is something that is generally shunned in a multi-racial country. Despite overwhelming odds and seemingly lost cause, Pairin won with significant majority.
 
Pada Mac [[1985]], Pairin menubuhkan [[Parti Bersatu Sabah]] (PBS). Parti ini berjaya didaftarkan dan diiktirafkan sebagai sebuah parti politik pada jam ke-11. Ini membolehkannya memimpin parti ini menentang parti pemerintah negeri ketika itu dalam [[Pilihan Raya negeri Sabah, 1985]] pada bulan April.