Rampasan Air France 1976: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
kemas
Zamwan (bincang | sumb.)
Baris 30:
 
==Serangan==
Pada [[1 Julai]] tempoh akhir yang ditetapkan, kerajaan [[Israel]] telah menawarkan rundingan bagi melanjutkan lagi tempoh akhir kepada [[4 Julai]]. Pada [[3 Julai]], [[Kabinet Israel]] meluluskan misi penyelamatan, Operasi Entebbe, dibawah pimpinan Brigadier Jeneral [[Dan Shomron]]. Selapas beberapa hari mengumpulkan perisik dan merancangmembuat rancangan oleh timbalan Netanyahu's deputyiaitu [[Moshe "Muki" Betser]], 4 kapalpesawat terbang transportpengangkut [[C-130 Hercules]] milik [[Tentera Udara Israel]] terbang secara rahsia ke Lapangan Terbang Entebbe , dilindungi oleh kegelapan malam , dan tanpa bantuan kawalan darat. Mereka dituruti oleh sebuat jet tentera udara yang membawa kelengkapan perubatan. ,Pasukan ini kemudian mendarat di [[Lapangan Terbang Antarabangsa Jomo Kenyatta]] di [[Nairobi]], [[Kenya]].
{{Verify source|date=April 2007}}
Pada [[1 Julai]] tempoh akhir yang ditetapkan, kerajaan [[Israel]] telah menawarkan rundingan bagi melanjutkan lagi tempoh akhir kepada [[4 Julai]]. Pada [[3 Julai]], [[Kabinet Israel]] meluluskan misi penyelamatan, Operasi Entebbe, dibawah pimpinan Brigadier Jeneral [[Dan Shomron]]. Selapas beberapa hari mengumpulkan perisik dan merancang oleh Netanyahu's deputy [[Moshe "Muki" Betser]], 4 kapal terbang transport [[C-130 Hercules]] milik [[Tentera Udara Israel]] terbang secara rahsia ke Lapangan Terbang Entebbe , dilindungi kegelapan malam , dan tanpa bantuan kawalan darat.Mereka dituruti oleh sebuat jet tentera udara yang membawa kelengkapan perubatan , mendarat di [[Lapangan Terbang Antarabangsa Jomo Kenyatta]] di [[Nairobi]], [[Kenya]].
 
Serangan ke atas Entebbelapangan Airportterbang Entebbe, dimanadi mana tebusan ditempatkan , dilakukan oleh sekumpulan 29 orang Tenteratentera Pertahanan Israel[[TenteraPasukan Pertahanan Israel|IDF]] <ref>[http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/5101412.stm "Recollections of Entebbe, 30 years on"], ''[[BBC]]'', [[3 July]] [[2006]]</ref> dan anggota elit [[Sayeret Matkal]], sebuah komando unit gerakan khas.
 
Tentera Israel telah mendarat di Entebbe sejam sebelum tengah malamThe Israeli forces landed at Entebbe an hour before midnightmalam, dengan pintu penyimpanan kargo sedia terbuka . Sebuah kereta [[Mercedes-Benz|Mercedes]] berwarna hitam dan disertai oleh beberapa buah [[Land Rover]] telah dibawa bersama untuk memberikan tanggapan bahawa askar Israel yang memandu daripada [[kapalterbangkapal bersayap|kapalterbang]]terbang yang telah mendarat kedi banggunan terminal merupakan pengiring untuk [[Idi Amin]] atau pegawai peringkat atasan. Kereta Mercedes tersebut telah dipinjam dari seorang rakyat Israel dan dicat menggunakan semburan agar kelihatan hitam untuk kegunaan serangan , di atasdengan persefahaman bahawa ia akan dipulangkan kepada pemiliknya dalam keadaan warna asal.
[[Image:Airkz 20040217 yoni netanyahu.jpg|right|frame|[[Israel Defense Forces|Israeli]] Col. [[Yonatan Netanyahu|Yoni Netanyahu]], ground commander during Operation Entebbe]]
Tentera Israel telah mendarat di Entebbe sejam sebelum tengah malamThe Israeli forces landed at Entebbe an hour before midnight, dengan pintu penyimpanan kargo sedia terbuka . Sebuah [[Mercedes-Benz|Mercedes]] hitam disertai beberapa [[Land Rover]] telah dibawa bersama untuk memberikan tanggapan bahawa askar Israel memandu daripada [[kapalterbang bersayap|kapalterbang]] yang telah mendarat ke banggunan terminal merupakan pengiring untuk [[Idi Amin]] atau pegawai peringkat atasan. Kereta Mercedes tersebut telah dipinjam dari seorang rakyat Israel dan dicat menggunakan semburan agar kelihatan hitam untuk kegunaan serangan , di atas persefahaman bahawa ia akan dipulangkan kepada pemiliknya dalam warna asal.
 
Mecedes dan kenderaan pengiring dipandu laju oleh anggota serbuantentera keIsrael menyerbu terminal lapangan terbang dengan cara sama yang dilakukan oleh Amin. Akan tetapi , disepanjangsemasa dalam perjalanan , dua orang pengawal Uganda , yang tahumengetahui bahawa Idi Amin baru membeli sebuah Mercedes putih untuk menggantikan Mercedes hitam miliknya dahulu , mengarahtelah mengarahkan agar kenderaan tersebut berhenti . Kedua-dua pengawal tersebut telah ditembak mati oleh komando Israel . Bimbang bakal mencetuskan kewaspadaan terhadap pihak penculik , pasukan serangan Israel bergegas masuk untuk menjalankan serangan.
 
Para tebusan berada dewan utama banggunan lapangan terbang, betul-betul bersebelahan ruang legar. Askar Israel meloncat dari kenderaan mereka dan terus menyerbu masuk terminal sambil menjerit, "Baring!Baring!" dalam kedua-dua bahasa [[bahasa Hebrew moden|Hebrew]] dan [[bahasa Inggeris|Inggeris]]. Seorang pemuda Perancis berbangsa Yahudi berumur 19 tahun Jean-Jacques Maimoni (yang memilih untuk mengidentifikasikanmemperkenalkan dirinya sebagai seorang Yahudi Israel walaupun dia memiliki pasport Perancis), kemudian bangun, namun dia telah dibunuh oleh komando Israel yang tersalah anggap bahawa dia merupakan penculik. Tebusan yang lain, Pasko Cohen, seorang pengurus dana insuran perubatan yang berusia 52 tahun, turut cedera dan mati disebabkan tembakan, samada dari penculik atau komando Israel. Tebusan ketiga beruisa 56 tahun, seorang Yahudi Rusia, Ida Borochovitch yang telah berpindah ke Israel ,turut terbunuh dalam pertempuran antara penculik dan komando Israel. <ref>[http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3270314,00.html "Entebbe's unsung hero"], ''[[Ynetnews]]'', [[2006]]</ref> Pada satu ketika , seorang komando Israel melaung dalam bahasa Hebrew. "Di mana yang lain?" Dia ketika itu merujuk kepada penculik. Para tebusan menunjukkan ke arah pintu yang menghubungkan dengan dewan utama lapangan terbang. ,Tentera yangIsrael kemudiannyakemudian dilemparkanmelontarkan beberapa butir [[bom tangan]]. KemudianMereka mereka masukkemudian kedalammemasuki dewan tersebut dan menembak mati baki 3 orang penculik, sekaligus menyudahkan serangan mereka.
 
Dalam pada itu , tiga buah [[C-130 Hercules]] telah mendarat dan menurunkan beberapa buah [[kereta perisai]], yang akan digunakan untuk bertahanmempertahankan pesawat semasa untuk pengisianmengisi minyak yang dijangka akan mengambil masa selama sejam,. untukIa juga akan digunakan bagi memusnahkan jetpesawat pejuang Uganda yang berada di darat juga untukbagi mengelakkan merekaia digunakan untuk mengejar askar Israel selepas daripada berlepas dari Lapangan terbang Entebbe dan untuk mengumpulkan perisik.
 
Selepas dari serangan , pasukan serangan Israel kembali ke kapalterbangpesawat merekaC-130 dan mula menaikkanmemindahkan tebusan ke atasdalam kapalpesawat. Tentera Uganda melepaskan tembakan kepada mereka semasa proses pemindahan dijalankan. Tanpa mengalami kecederaan dari pihak sendiri komando Israel membalas tembakan, menyudahkan pemindahan dan berlepas dari Lapangan Terbang Entebbe.
 
Keseluruhan serangan mengambil masa kurang dari 30 minit dan seluruh 6 penculik telah dibunuh.. [[Yonatan Netanyahu]] merupakan satu-satunya komando Israel mati semasa operasi. Dia terbunuh berdekatan dengan pintu masuk lapangan terbang, disebabkan oleh tembakan daripada seorang penembak tepat Uganda dariyang berada di menara kawalan berdekatan. Sekurang-kurangnya lima lagi komando Israel mengalami kecederaan. Dari 103 orang tebusan hanya tiga orang yang terbunuh dan lebih kurang 10 yang lain tercedera. Sejumlah 45 tentera Uganda terbunuh semasa serbuan , dan lebih kurang 11 buah [[Mikoyan Gurevich MiG-17|MiG-17]] Tentera Udara Uganda yang berada di darat dimusnahkan di Lapangan Terbang Entebbe. Tebusan yang diselamatterselamat diterbangkan tidak lama kemudian melalui [[Nairobi]] ke Israel.
 
[[Dora Bloch]], seorang tebusan berusia 75 tahun yang sedang pulih dari episod menakutkan, mati di hospital [[Mulago]] di [[Kampala]] selepas serbuan Israel. Pada April [[1987]], [[Henry Kyemba]], yang merupakan Jeneral Pendakwaraya dan Menteri Keadilan Uganda pada masa itu memberitahu [[Uganda Human Rights Commission|Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Uganda]] bahwabahawa Dora Bloch telah ditarik dari katil hospitalnya dan dibunuh oleh dua orang pegawai tentera, di atas arahan [[Idi Amin|Amin]]. Jasad Bloch ditemui berdekatan dengan kawasan penanaman gula 32 km (20 batu) ke arah timur [[Kampala]] pada [[1979]], selepas [[perang Uganda-Tanzania]] yang membawa kepada tamatnya pemerintahan Amin.
 
==Dokumen British Declassified==