Zubir Said: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
picture
Baris 14:
Pak Zubir Said meninggal dunia sewaktu berusia 80 tahun pada 1987.
 
==WorksKarya==
Beliau sering dikenang sebagai pengarang lagu kebangsaan Singapura, ''[[Majulah Singapura]]'', sebuah lagu dengan melodi yang bersemangat dan lirik yang mudah, yang bertujuan untuk menyatukan semua penduduk berbilang kaum di Singapura.
He is primarily remembered for composing the national anthem of Singapore, Majulah Singapura, or Onward Singapore. The song unites all the races of Singapore to sing to this stirring tune with simple lyrics, together.
 
Beliau juga telah mempersembahkan beberapa gubahan muzik kepada kerajaan Malaysia untuk lagu kebangsaannya pada 1956 namun akhirnya lagu ''[[Negaraku]]'' digunakan.
He has also submitted compositions to the Malaysian government for consideration for their National Anthem in 1956, although Negaraku was accepted in the end.
 
Beliau juga dikenang sebagai komposer lagu ''[[Semoga Bahagia]]'', yang dinyanyikan oleh kanak-kanak di Singapura sempena Hari Kanak-Kanak dan juga Perayaan Belia Singapura. Lagu ini menasihatkan anak-anak Singapura untuk bekerja keras demi masa depan yang cerah.
He is also remembered for his composition, [[Semoga Bahagia]], for primary-schoolgoing his Children's Day song for Singaporean children, and for the Singapore Youth Festival, advising children to work hard for their future.
 
[[en:Zubir Said]]
[[id:Zubir Said]]
[[Category:Singapura]]