Bandar Baru Bangi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Apam~mswiki (bincang | sumb.)
pengenalan diubah
Apam~mswiki (bincang | sumb.)
Bangi Bandar Ilmu
Baris 1:
'''Bandar Baru Bangi''' berasal daripada sebuah ladang kelapa sawit ([[West Country Estate]]) yang berkeluasan 5,118 ekar dan mula dibangunkan pada tahun 1974 setelah proses pengambilan tanah dibuat oleh Kerajaan Negeri [[Selangor]] mulai tahun 1972-1978. Proses pengambilannya dilakukan secara berperingkat-peringkat bermula dengan seksyen 1 yang melibatkan pembinaan rumah kos rendah, sederhana dan tinggi yang berjumlah 200 unit. Kerja-kerja membangunkan kawasan ini berakhir pada 2007, dengan pembinaan 11,040 unit kediaman, 308 unit kedai, 43 unit kilang dan sebuah kompleks pejabat.[http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsfeatures.php?id=370014]
 
Perancangan bandar satelit ini yang juga merupakan bandar kedua terbesar selepas [[Shah Alam]], adalah berdasarkan perancangan bersepadu yang dijangka mampu meneruskan pembangunan yang bukan sahaja dapat menampung kediaman 60,000 orang penduduk, tetapi juga menyediakan aktiviti komersil, perindustrian, institusi latihan, rekreasi dan pendidikan. Ini adalah sesuai dengan saranan Tun Abdul Razak, Perdana Menteri pada masa itu, untuk mengubah perspektif masyarakat, dan ekonomi Malaysia daripada Pertanian kepada Industri. Dengan itu, Ladang-ladang kelapa sawit dalam daerah Hulu Langat ini dipilih sebagai kawasan penempatan baru.
Baris 21:
Versi 3:
Asal perkataan Bangi ialah 'bangor' yang bermaksud bau busuk melantung dari ikan-ikan keli kering yang dijemur di tepian sawah padi. Sebelum [[Sungai Semenyih]] diluruskan sekitar tahun 1965, kawasan [[Bangi Lama]] pernah ditanam sikit-sikit dengan padi sawah.
 
==Bangi Bandar Ilmu==
Pada [[22 Jun]] [[2008]], Bangi sebagai sebuah [[bandar ilmu]] telah dilancarkan oleh [[Menteri Besar]] Selangor, [[Abdul Khalid Ibrahim|Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim]] hasil inisiatif [[Ahli Dewan Undangan Negeri]] (ADUN) Bangi, [[Shafie Abu Bakar|Dr. Shafie Abu Bakar]] sejajar dengan hasrat kerajaan negeri yang sedang memulakan Program Jejak Ilmuwan di negeri Selangor pada masa itu.[http://www.selangorkini.com.my/my/berita/963]
 
== Kawasan perindustrian ==
Baris 39 ⟶ 42:
Sebuah kawasan perindustrian baru juga dibina iaitu [[Kawasan Perindustrian Selaman]].
 
== TasikRekreasi ==
 
=== Tasik ===
Taman Tasik Cempaka baru sahaja dibangunkan atas permintaan penduduk Bandar Baru Bangi dan sekitarnya. Sebuah sungai kecil telah disekat aliran airnya menjadi sebuah [[tasik]] dikorek, didalamkan dan ditanam dengan pokok-[[pokok hiasan]].