Pengatur voltan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
 
<big>=== Pelaras utamaVoltan ===</big>
 
Voltan pelaras adalah sesuatu pelaras elektrik dan ia direka secara automatik untuk mengekalkan satu aras voltan yang malar.
 
Baris 5 ⟶ 7:
 
Melalui pengecualian memirau pelaras(shunt regulators), pelaras voltan elektronik yang moden mampu beroperasi dengan membandingkan voltan output yang sebenar kepada beberapa sumber voltan tetap dalaman.Dengan pelbagai perbezaan ampilifier ia mampu mengawal pelaras voltan. Ini membentuk satu maklum balas negatif(negative feedback) servo gelung kawalan(servo control loop). Jika voltan output adalah terlalu rendah, unsur pelaras akan mengeluarkan satu voltan lebih tinggi.Bagi sesetengah pelaras jika voltan output adalah terlalu tinggi, unsur pelaras akan diperintah untuk mengeluarkan satu voltan lebih rendah; bagaimanapun,kebanyakan akan menghentikan dari mencari sumber semasa dan hanya bergantung pada elektrik yang mengalir semasa ia adalah dipandu untuk menarik voltan yang jatuh.Cara ini voltan output akan wujud secara kasar hingga berterusan. Gelung kawalan mesti direka bentuk dengan lebih berhati-hati bagi mengeluarkan sebenarnya antara kestabilan dan kelajuan tindak balas.
 
 
===
<gallery>
Imej:jobsjpg|
Imej:300px-Stabilizer.jpg|Komponen yang lama berfungsi sebagai Electromechanical voltan pelaras
</gallery>Voltan AC pengimbang ===
 
 
 
Baris 43 ⟶ 37:
Jenis ini pengatur boleh mengautomatikkan melalui satu mekanisme kawalan servo untuk memajukan pembolehubah kedudukan gegelung dengan tujuan menyediakan voltan peningkatan atau pengurangan. Satu membrek mekanisme atau nisbah tinggi gear biasa memegang gegelung putaran siap diatur pada berkuasa magnetik memaksa pemangku pada gegelung yang menyentuh perasaan.
 
=== Voltan pengstabilan AC ===
 
Pengstabilan voltan adalah sejenis pelaras salur teras yang menggunakan satu berterusan berubah-ubah autopengubah bagi mengekalkan satu output AC iaitu sebagai hampir standard atau voltan sesalur lumrah sebagai mungkin, di bawah keadaan pergolakan. Ia menggunakan satu servomekanisme (atau maklum balas negatif) untuk mengawal kedudukan bagi paip (atau pengelap) autopengubah, biasanya dengan sebuah jentera. Satu peningkatan dalam voltan sesalur menyebabkan output itu untuk meningkatkan, yang dalam giliran menyebabkan paip (atau pengelap) untuk berpindah arah yang mengurangkan output ke voltan yang nominal.