Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aswankhamis (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aswankhamis (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
== Pengenalan ==
 
Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia adalah satu jabatan yang berada di bawah pentadbiran Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan Malaysia yang telah dipertanggungjawabkan untuk membuat tugas-tugas menyelamat nyawa,harta benda dan berkerja dengan berperikemanusiaan. Slogan '''Sedia Menyelamat'' menjadi teras bagi jabatan untuk mencapai misi dan visi.
 
Tahun demi tahun Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) semakin matang dan mahir dalam meningkatkan mutu perkhidmatan. Ini jelas dibuktikan dengan kejayaan JBPM dalam usaha-usaha menyelamat nyawa dan harta yang dijalankan di seluruh pelusuk negara sama ada di bandar-bandar mahupun di luar bandar.Ia termasuk di daratan, di bawah timbusan, diperairan dan juga di udara. Ketangkasan JBPM juga telah banyak menunjukkan peningkatan, ia adalah hasil dari penambahan ilmu pengetahuan dan usaha keras setiap anggota yang bersemangat setiap kali keluar menjalankan operasi.Ramai diantara kita yang perlu mengetahui tentang pasukan yang unik dan berani ini. Sekiranya kita mendalami pekerjaan mereka, kita akan mengetahui bahawa mereka telah banyak melakukan pengorbanan dan sanggup menggadaikan nyawa demi nyawa dan harta orang lain.
 
 
== OBJEKTIF DAN FUNGSI ==
== Objektif dan fungsi ==
 
 
Baris 39 ⟶ 41:
 
 
== FungsiUnit-unit JabatanJBPM ==
 
Sebelum Penyatuan, Fungsi jabatan hanyalah memadam api kebakaran dan menyelamatkan nyawa serta menjalankan tugas kemanusiaan. Selepas disatukan,fungsi jabatan semakin bertambah besar.Tugas dan tanggungjawab yang dipikul semakin banyak meliputi: