Provinsi Riau: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Syafrein (bincang | sumb.)
Menambah maklumat dalam kotak
Syafrein (bincang | sumb.)
Menambah maklumat/data
Baris 34:
 
 
'''Provinsi Riau''' merupakan sebuah [[provinsi]] di [[Indonesia]] yang terletak di bahagian tengah Pulau [[Sumatera]], bersempadan dengan Provinsi [[Sumatera Utara]] di sebelah utara, Provinsi [[Sumatera Barat]] di sebelah barat, Provinsi [[Jambi]] di sebelah selatan, Provinsi [[Kepulauan Riau]] dan [[Malaysia]] di sebelah timur.
 
Bahasa Indonesia adalah berasal daripada bahasa Melayu Riau yang suatu ketika dulu menjadi bahasa [[lingua franca]].

Provinsi Riau pada awalnya meliputi Kabupaten [[Kepulauan Riau]]. Setelah [[reformasi]] Indonesia (dengan kejatuhan [[Suharto]]), Kabupaten Kepulauan Riau berdiri sendiri sebagai provinsi dengan nama Provinsi Kepulauan Riau berdasarkan Undang-undang [[Republik Indonesia]] Nombor 25 tahun 2002.
 
Riau merupakan salah satu provinsi yang terkaya di Indonesia. Provinsi ini kaya dengan sumber-sumber alam, terutama [[petroleum]], [[gas asli]], [[getah]], dan [[kelapa sawit]]. Walau bagaimanapun penduduknya masih dalam keadaan miskin kerana semua hasil bumi diserahkan ke pemerintah pusat.
 
Dengan adanya [[autonomi daerah]] sekarang, pemerintah Riau masih berjuang agar pemerintah pusat memberi peratusan royalti petroleum yang lebih tinggi daripada sekarang.
 
==Sejarah==
# Period 5 Mac 1958 – 6 Januari 1960
# Period 6 Januari 1960 – 15 November 1966
 
# Period Orde Baru
# Pasca Reformasi
 
== Daerah Tingkat II ==
Baris 59 ⟶ 72:
* hutan dan kayu balak
 
==Sejarah==
 
Periode 5 Maret 1958 – 6 Januari 1960
== Lihat juga ==
* [[Daftar Kabupaten dan Kotamadya Indonesia]]