Auguste Comte: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Auguste Comte3.jpg|thumb|right|180px200px|Auguste Comte]]
'''Auguste Comte''' (nama penuh '''Isidore Marie Auguste François Xavier Comte''') ([[17 Februari]] (direkodkan [[19 Februari]]) [[1798]] - [[5 September]] [[1857]]) merupakan pengasas bidang displin [[sosiologi]].
 
==Riwayat hidupnya==
 
==Riwayat hidupnyahidup==
Dia dilahirkanDilahirkan di [[Montpellier]]., dan Selepasselepas menamatkan persekolahannya di sana, Comte diterima untuk belajar di [[École Polytechnique]], [[Paris]]. ÉcolePoliteknik Polytechniqueitu merupakan tempat yang menegakkan idea dan kemajuan republik [[Perancis]]. Pada tahun [[1816]], École ditutup untuk penyusunan semula. PelajarBagaimanapun, pelajar boleh memohon untuk kemasukan semula pada tarikh lain. Dengan itu, Comte terpakseterpaksa meninggalkan École dan meneruskan pengajiannya di sekolah perubatan di [[Montpellier]]. Apabila École dibuka semula, diabeliau tidak cuba memohon masuk kembali.
 
Akhirnya diaComte mendapati perbezaan antara [[KatholikKatolik]] dan keluarga Dirajadiraja dan menuju ke Paris sekali lagi, bekerja sambilan untuk mendapatkan wang. Kemudian diabeliau menjadi penuntut setiausaha kepada [[Claude Henri de Rouvroy, Comte de Saint-Simon]], yang memperkenalkan Comte kedalamke dalam golongan cendikiawan. Pada tahun [[1824]], Comte meninggalkan Saint-Simon, sekali lagi kerana perbezaan yang tidak dapat diselesaikan.
 
Comte sekarang mempunyai matlamat yang ingin diselesaikannya: melengkapkan falsafah ''[[positivismpositivisme]]''. Rancangan ini diabeliau terbitkan sebagai ''Plan de traveaux scientifiques nécessaires pour réorganiser la société'' ([[1822]]). Tetapi diabeliau gagal mendapatkan jawatan pengajar. Kehidupan sehariannya bergantung kepada penaja dan bantuan kewangan dari rakan-rakannya.
 
DiaComte mengahwini Caroline Massin, tetapi bercerai pada [[1842]]. Comte dikenali sebagai seorang yang kakangkuh, ganas dan garangyang mengalami delusi. Pada tahun In [[1826]], dibeliau dimasukkan kedalamke hospitaldalam jiwa[[rumah sakit otak]], tetapi keluar tanpa disembuhkan --— hanya distabilkan oleh Massinubat --''Massin'' — agar diabeliau dapat menyambung kerjanya. Antara tempoh ini dengan perceraiannya, diabeliau menerbitkan 6enam jilid hasil penulisannya ''Cours''.
 
Dari tahun [[1844]], Comte mencintaimenjalin persahabatan dengan [[Clotilde de Vaux]], hubungan yang menyerupai [[cintabersifat Platonik]]platonik. Selepas kematian [[Clotilde de Vaux]] pada tahun [[1846]], cinta ini menjadi separuh keugamaankeagamaan, dan Comte melihat dirinya sebagai pengasas dan nabi ugama baruagama kemanusiaan yang baru. DiaBeliau menerbitkan empat jilid ''Système de politique positive'' ([[1851]] - [[1854]]).
 
DiaComte meninggal di Paris.
 
{{Penterjemahterjemahan}}
 
==Warisannya==
Baris 34:
 
===Lihat juga:===
* [[PositivismPositivisme]]
* [[Takwim Positivis]] merupakan cadangan pembaharuan takwim oleh Comte pada 1849.
* [[Takwim Positivist]]
 
[[Kategori: Ahli sosiologi]]
 
[[ar:أوغست كونت]]