Taliban: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MelancholieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: el:Ταλιμπάν
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 38:
 
== Pencerobohan A.S. ==
{{utama|Perang di Afghanistan (2001–kini)}}
''Main article: [[U.S. invasion of Afghanistan]]''
 
Pada 22 September, [[2001]], atas desakan antarabangsa selepas [[serangan 9/11]], [[Amiriah Arab Bersatu]] dan diikuti [[Arab Saudi]] withdrew their recognition of the Taliban as the legal government of Afghanistan, leaving neighboring [[Pakistan]] as the only remaining country which recognized them, when the US blamed Taliban for the attack.
Baris 48:
Mazar-i-Sharif jatuh ke tangan pasukan US-Pakatan Utara pada [[9 November]], mendorong kepada wilayah-wilayah ditawan dengan tentengan minima, dan banyak pasukan tempatan bertukar pihak daripada Taliban kepada Perikatan Utara. Pada malam [[12 November]], pihak Taliban berundur ke selatan dengan cara teratur dari Kabul. Pada [[15 November]], mereka melepaskan 8 orang pekerja bantuan barat selepas 3 bulan dalam tahanan.
 
[[Majlis Keselamatan Pertubuhan PBB]], pada [[16 Januari]], [[2002]], bersetuju sepenuh suara mengadakan sekatan senjata dan pembekuan harta-harta yang dapat dikenal pasti kepunyaan Osama bin Laden, Al-Qaida, dan baki Taliban.
 
Pihak Taliban kemudiannya berundur dari Kandahar, dan berkumpul semula di sempadan wilayah antara Afghanistan dan Pakistan. Kebanyakan pejuang Taliban sebelum pencerobohan adalah rekrut baru, sekali lagi diambil daripada ''[[madrassahmadrasah]]'' di Pakistan. (madrassah bererti "sekolah" di [[bahasa Arab]]).
 
Pada [[6 Disember]] [[2003]], Taliban telah menculik dua pekerja [[India]] di selatan [[Afghanistan]]. Pada [[20 Disember]], [[2003]], Taliban menawarkan pembebasan mereka untuk pertukaran dengan 50 militan. Kemudian pada [[24 Disember]], pihak Taliban telah melepaskan mereka tanpa syarat.
 
Pada September 2006, [[Amiriah Islam Waziristan]], satu sekutuan ketua suku kaum Waziristan yang mempunyai hubungan rapat dengan Taliban, diakui oleh [[kerajaan Pakistan]] sebagai angkatan keselamatan ''de facto'' yang berkuasa di utara dan selatan [[Waziristan]]. Pengiktirafan ini merupakan sebahagian pesetujuan untuk mengakhiri Perang Waziristan yang telah mengorbankan ramai anggota [[Tentera Darat Pakistan]] sejak awal 2004.
 
Pada 30 Jun 2009, Taliban menarik diri dari perjanjian damai dengan [[Pakistan]] untuk membantah serangan udara oleh dron [[Amerika Syarikat]] yang masih berterusan.<ref name="NYTimes">{{cite web |title=Pakistan Militant Group Scraps Truce |author=Salman Masood |date=30 Jun 2009 |accessdate=30 Jun 2009 |url=http://www.nytimes.com/2009/07/01/world/asia/01pstan.html?hp |publisher=New York Times}}</ref> Tidak lama selepas pengumuman itu, kira-kira 150 militan menyerang [[konvoi]] tentera Pakistan berhampiran Miramshah, membunuh kira-kira 30 orang askar.<ref name="NYTimes"/>
 
== Bacaan lanjut ==