William I dari Orange: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Zamwan (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 872783 oleh 202.70.61.7 (Perbincangan)
Baris 1:
[[Image:WilliamOfOrange1580.jpg|thumb|220px|'''William I''' (William si Senyap)]]
'''William I dari Orange-Nassau''' ([[24 April]], [[1533]] – [[10 Julai]], [[1584]]), dikenali juga sebagai, '''William si Senyap''' ([[Bahasa Belanda|Belanda]]: ''Willem de Zwijger'') telah dilahirkan dalam [[Keluarga Diraja Nassau]] dan menjadi [[Putera Orange]] pada [[1544]]. Beliau merupakan pemimpin utama yang mengetuai pemberontakan [[Belanda]] ke atas [[Sepanyol]] yang memulaimemulakan [[Perang DelapanLapan Puluh Tahun]] dan berhasilberjaya mendapatkan kemerdekaan untuk [[Republik Belanda|Wilayah-wilayah Bersatu]] pada [[1648]].
 
Seorang bangsawan yang kaya, William pada asalnya awalnyaberkhidmat mengabdi kepadadengan pemangku raja Sepanyol di istana. Kerana tidak gembira dengan kuasa politik yang diberi kepada para bangsawan tempatan dan penyiksaanpenyeksaan yang dikenakan kepadake atas penganut agama [[Protestan]] di Belanda, William memutuskan untuk bahuberganding membahubahu dengan kumpulan pemberontak untuk menentang kuasa SpanyolSepanyol. Seorang yang berpengaruh dan berupaya, William berhasilberjaya mengetuai beberapa kempen ketenteraan dalam usaha untuk menentang penjajah SpanyolSepanyol. Raja SpanyolSepanyol telah mengisytiharkan beliau sebagai seorang penjenayah dan beliau akhirnya berhasilberjaya dibunuh oleh [[Balthasar Gerard|Balthasar Gérard]] di [[Delft]], pada masa di mana popularitasnyapopularitinya semakin menurun.
'''William I dari Orange-Nassau''' ([[24 April]], [[1533]] – [[10 Julai]], [[1584]]), dikenali juga sebagai, '''William si Senyap''' ([[Bahasa Belanda|Belanda]]: ''Willem de Zwijger'') telah dilahirkan dalam [[Keluarga Diraja Nassau]] dan menjadi [[Putera Orange]] pada [[1544]]. Beliau merupakan pemimpin utama yang mengetuai pemberontakan [[Belanda]] atas [[Sepanyol]] yang memulai [[Perang Delapan Puluh Tahun]] dan berhasil mendapatkan kemerdekaan untuk [[Republik Belanda|Wilayah-wilayah Bersatu]] pada [[1648]].
 
Terdapat beberapa penjelasan mengenai asal usul gelargelaran "William si Senyap". Penjelasan paling biasa adalah beliau sering keberatan untuk menyuarakan pendapatnya mengenai isu-isu kontroversi di istana atau di khalayak ramai, atau langsung tidak bersuara mengenai perkara-perkara tersebut.
Seorang bangsawan yang kaya, William pada awalnya mengabdi kepada pemangku raja Sepanyol di istana. Kerana tidak gembira dengan kuasa politik yang diberi kepada para bangsawan tempatan dan penyiksaan yang dikenakan kepada penganut agama [[Protestan]] di Belanda, William memutuskan untuk bahu membahu dengan kumpulan pemberontak untuk menentang kuasa Spanyol. Seorang yang berpengaruh dan berupaya, William berhasil mengetuai beberapa kempen ketenteraan dalam usaha untuk menentang penjajah Spanyol. Raja Spanyol telah mengisytiharkan beliau sebagai seorang penjenayah dan beliau akhirnya berhasil dibunuh oleh [[Balthasar Gerard|Balthasar Gérard]] di [[Delft]], pada masa di mana popularitasnya semakin menurun.
 
Di Belanda, beliau dikenaldikenali sebagai ''Vader des vaderlands'', "BapakBapa kepada tanah airtanahair", dan [[lagu kebangsaan]] Belanda, [[Wilhelmus van Nassouwe|Wilhelmus]] telah ditulis untukbagi memuliakannya.
Terdapat beberapa penjelasan mengenai asal usul gelar "William si Senyap". Penjelasan paling biasa adalah beliau sering keberatan untuk menyuarakan pendapatnya mengenai isu-isu kontroversi di istana atau di khalayak ramai, atau langsung tidak bersuara mengenai perkara-perkara tersebut.
 
Di Belanda, beliau dikenal sebagai ''Vader des vaderlands'', "Bapak kepada tanah air", dan [[lagu kebangsaan]] Belanda, [[Wilhelmus van Nassouwe|Wilhelmus]] telah ditulis untuk memuliakannya.
 
[[Kategori: Kerabat diraja Belanda]]