Yasmin Ahmad: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Azzad.mahdzir (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 8:
|spouse=}}
 
'''Yasmin Ahmad (Zulkiflee Ahmad)''' ([[1 Julai]] [[1958]] - [[Julai 25]], [[2009]]) merupakan seorang pengarah filem di [[Malaysiasutradara]]<ref>[http://inertz.com/2009/07/marina-mahathir-kecam-kosmo/ Marina Mahathir kecam Kosmo.]</ref>, <ref>[http://satumalaysia.wordpress.com/2009/07/27/marina-kecam-kosmo-dedah-peribadi-yasmin/[penulis Marinalakon Kecamlayar]] Kosmodan Dedah Peribadi Yasmin[[kolumnis]</ref>,] di <ref>[http://www.google.com.my/search?q=%22yasmin+ahmad%22+Marina+Mahathir++kosmo+%22makhluk+yang+hina%22&hl=en&filter=0 Carian Google Marina kecam Kosmo[Malaysia]]</ref>. Beliau yang merupakan seorang anak kelahiran [[Muar]], [[Johor]] ini berkelulusan Ijazah [[Sarjana Muda Psikologi]] dari [[Universiti Newcastle]], [[United Kingdom]].
 
DiaYasmin pernahmemulakan memenangikerjaya pelbagaidalam anugerahpengiklanan pengarah filem, penulis, dan penulis skrip daridi [[MalaysiaOgilvy & Mather]], dankemudian juga merupakansebagai [[pengarah kreatif esekutif]] di [[Leo Burnett Worldwide|Leo Burnett]] [[Kuala Lumpur]]. Filem-filem dan iklan-iklan beliau banyak merangkul anugerah berprestij dari dalam mahupun luar negara. Iklan televisen dan filemnya terkenal di Malaysia kerana unsur humour, kasihlucu dan kasih sayang di antara sempadan budaya, terutama sekali iklannya bagi [[Petronas]], syarikat minyak dan gas kebangsaan. HasilkerjanyaHasil kerjanya pernah memenangi anugerah dalam dan luar Malaysia.
Filemnya seringkali kontroversi dan dikritik kerana memaparkan adegan yang berlawanan dengan hadis dan ajaran Islam, seperti mencukur kepala wanita<ref>[http://www.reuters.com/article/lifestyleMolt/idUSKLR21119520070629 Malaysian filmmaker struggles with hardline Islam.]</ref><ref>[http://islamqa.com/en/ref/95364 Can a woman shave her head so that it will grow strong again after she had been ill?]</ref>, sedangkan perbuatan itu bagi wanita dilarang walaupun sebagai ibadah, seperti selesai mengerjakan haji.
 
 
Dia pernah memenangi pelbagai anugerah pengarah filem, penulis, dan penulis skrip dari [[Malaysia]] dan juga merupakan pengarah kreatif esekutif di [[Leo Burnett Worldwide|Leo Burnett]] [[Kuala Lumpur]]. Iklan televisen dan filemnya terkenal di Malaysia kerana unsur humour, kasih dan sayang antara sempadan budaya, terutama iklannya bagi [[Petronas]], syarikat minyak dan gas kebangsaan. Hasilkerjanya pernah memenangi anugerah dalam dan luar Malaysia.
 
 
Yasmin memulakan kerjaya dalam pengiklanan di [[Ogilvy & Mather]], kemudian sebagai [[pengarah kreatif]] di [[Leo Burnett]] [[Kuala Lumpur]]. Iklan terkenal Yasmin termasuk yang dibuatnya untuk [[Petronas]].
 
==Kematian==
Pada 23 Julai 2009, Yasmin tiba-tiba [[pengsan]] ketika membentangkan kertas kerja di [[Sri Pentas]], [[TV3]] . Beliau dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi [[Hospital Pakar Damansara]] dan menjalani pembedahan di kepala. Cecair di kepala dikeluarkan bagi mengurangkan tekanan disebabkan otaknya yang membengkak. Darah beku di otak kerana saluran darahnya yang pecah. Rundingan diadakan dengan Datuk [[Johan Jaafar|Datuk Johan Jaafar]] (Pengerusi Eksekutif [[Media Prima]] Bhd) untuk menghasilkan [[filem]] dan tayangan berbentuk komersial bertemakan [[1Malaysia]] dan [[perpaduan kaum]].<ref>[http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=428088 Jenazah Yasmin Ahmad Selamat Dikebumikan]</ref>
 
Beliau kemudiannya dihantar ke Pusat Pakar Perubatan Damansara. Para doktor berjaya menstabilkan beliau sebelum membuat pembedahan kira-kira jam 6 petang untuk mengurangkan bengkak di otaknya.<ref>[http://www.malaysiakini.com/news/109165 "Yasmin Ahmad dikejar ke ICU", malaysiakini.com. 23 Julai 2009.</ref> Yasmin mempunyai [[darah tinggi]] dan mungkin menjadi punca beliau mendapat serangan [[angin ahmar]].<ref>[http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=427824 Tiada Sebarang Perubahan Pada Yasmin]</ref>
Baris 38 ⟶ 32:
===Televisyen===
* [[Rabun]]
 
==Kontroversi==
Beliau yang satu ketika dilabel sebagai ''pencermar budaya'' seringkali dilanda kontroversi. Beliau sering dikritik di dalam negara kerana memaparkan adegan yang dikatakan menyimpang dari hadis dan budaya Islam di Malaysia, seperti mencukur kepala wanita<ref>[http://www.reuters.com/article/lifestyleMolt/idUSKLR21119520070629 Malaysian filmmaker struggles with hardline Islam.]</ref>.
 
==Rujukan==