Juglans: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mena (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 4:
 
Perkataan ''walnut'' berasal dari [[Bahasa Enggeris Lama]] ''wealhhnutu'', bermaksud "kacang asing", ''wealh'' bermaksud "asing" (''wealh'' serupa dengan istilah [[Wiktionary:Welsh|Welsh]] dan [[Vlach]]; lihat *''[[Walha]]'' dan [[Sejarah istilah Vlach]]).<ref name=OED>[http://www.etymonline.com/index.php?search=walnut&searchmode=none Online Etymology Dictionary - "Walnut"]</ref> Walnut digelar sedemikian kerana ia diperkenalkan daripada [[Gaul]] dan [[Itali]]. Nama [[Latin]] untuk walnut adalah ''nux Gallica'', kacang "[[Gaul|Gallic]]".<ref name=OED/>
 
==Spesies dan klasifikasi==
 
Ahli yang terkenal dalam keluarga ini adalah [[walnut Persian]] (''J. regia'', bermaksud "walnut diraja"), berasal dari [[Balkans]] di tenggara [[Eropah]], barat daya & tengah [[Asia]] hingga ke [[Himalaya]] dan barat daya [[China]]. Spesies ini ditanam secara meluas untuk mendapatkan [[kacang]]nya yang enak. Menurut UN Food and Agriculture Organization (FAO), kebun Shahmirzad di Iran adalah yang terbesar di dunia (700-750 hektar). Di [[Kyrgyzstan]] sahaja terdapat 230,700 hektar hutan buah-walnut, didominasi oleh ''J.&nbsp;regia'' yang pokoknya tinggi dan membentuk kanopi (Hemery dan Popov 1998). Di negara yang penduduknya tidak bertutur dalam bahasa Inggeris, ''J.&nbsp;regia'' sering dipanggil sebagai "walnut English"; di Great Britain, "walnut biasa".
 
[[Walnut Hitam]] (''J. nigra'') adalah spesies biasa di tempat asalnya di timur [[Amerika Utara]], malah juga ditanam secara meluas di lain-lain tempat. Kacangnya boleh dimakan, tetapi isirongnya lebih kecil dan mempunyai kulit yang sangat keras, dan tidak ditanam secara menyeluruh bagi pengeluaran kacang. Kayunya terutama sekali amat bernilai.
==References==
 
==Rujukan==
<references />