Abu Musa Jabir bin Hayyan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MelancholieBot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot membuang: ug:ئەبۇ مۇسا جابىر بىن ھەييام; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImejFail:Jabir_ibn_Hayyan.jpg|thumb|300px|right|Potret "Geber" Eropah abad ke 15, Codici Ashburnhamiani 1166, Biblioteca Medicea Laurenziana, Florence]]
 
== Riwayat Hidup ==
 
[[Tokoh dunia|Tokoh]] '''Jabir Ibn Haiyan''' atau nama penuhnya ''Abu Musa Jabir Ibn Hayyan Al-Azdi'' (أبوأبو موسىموسى جابرجابر بنبن حيانحيان الأزديالأزدي) atau dikenali sebagai ''Geber'' di dunia barat merupakan salah seorang pakar sains [[Islam]].Abu Musa Jabir Ibn Hayyan ini kadang kala dipanggil dengan nama al-Harrani dan al-Sufi.Beliau juga dikenali sebagai Bapa Kimia.Beliau merupakan anak kepada penjual ubat.
 
Jabir dikatakan belajar di bawah seliaan Imam Ja'afar Sadiq dan putera Ummayed iaitu Khalid Ibn Yazid.Sebelum itu beliau menuntut ilmu dalam bidang perubatan di bawah naungan Barmaki Vizir semasa zaman [[Khalifah Abbasyiah]] Harun al-Rasyid.
Baris 9:
Jabir Ibn Haiyan meninggal dalam tahanan rumah di Kufah pada 803 C.E.
 
== Sumbangan ==
 
Sumbangan terbesar beliau adalah dalam bidang [[kimia]].Beliau memperkenalkan penyiasatan penyelidikan dalam bidang alkimia yang mengubah dalam bentuk yang lebih moden lagi.
Baris 19:
Sumbangan beliau yang lain ialah seperti pengkristalan penyulingan , pengoksidaan serta pelbagai teknik lain dalam bidang kimia.
 
== Kitab ==
 
* Kitab al-Kimya.
Baris 25:
 
 
== Pautan luar ==
* [http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&safe=off&q=Jabir+Ibn+Haiyan+alchemist&btnG=Search Carian Google]
 
Baris 65:
[[tr:Ebu Musa Câbir bin Hayyam]]
[[ur:جابر بن حیان]]
[[ug:ئەبۇ مۇسا جابىر بىن ھەييام]]
[[zh:贾比尔]]