Negaraku: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: pt:Negaraku; perubahan kosmetik
Baris 30:
Lirik Negaraku berentak baru masih sama. Cuma permulaan lagu itu perlahan seperti irama lagu Negaraku yang asal dan selepas itu, pergerakannya akan bertambah laju.
 
== Sejarah ==
 
Pada tahun tahun 1956 semua negeri di Tanah Melayu mempunyai lagu kebesarannya sendiri. Walau bagaimanapun, belum ada sebuah lagu kebangsaan yang merangkumi bagi seluruh negara. Y.T.M. Tunku Abdul Rahman yang menjadi Ketua Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri pada ketika itu telah membuat ketetapan agar sebuah lagu kebangsaan dicipta sebelum merdeka. Beliau mencadangkan agar diadakan satu pertandingan mencipta lagu kebangsaan. Hasilnya sebanyak 514 buah lagu telah diterima dari seluruh dunia. Namun demikian tidak ada sebuah lagu dari 514 lagu yang dikemukakan yang dianggap sesuai untuk dijadikan lagu kebangsaan.
Baris 42:
Lagu ini kemudiannya telah diperkenalkan oleh Bangsawan dari Indonesia yang sedang membuat pertunjukan di [[Singapura]]. Dalam tempoh yang singkat lagu ini telah menjadi popular di Singapura dan diberi nama Terang Bulan. Walaupun lagu ini menjadi Lagu Kebesaran Negeri Perak namun ia dimainkan juga di majlis-majlis sebagai lagu hiburan. Pada masa itu lagu ini terus menjadi Lagu Kebesaran Negeri Perak sehingga dijadikan Lagu Kebangsaan Malaysia dengan nama Negaraku. Selepas itu irama ini tidak lagi dijadikan sebagai lagu hiburan kerana dilarang.
 
== Lirik ==
 
{| width=100%
| width=50% | '''Rumi'''<br />
''Negaraku
<br />''Tanah tumpahnya darahku,
<br />''Rakyat hidup
<br />''bersatu dan maju,
<br />
<br />''Rahmat bahagia
<br />''Tuhan kurniakan,
<br />''Raja kita
<br />''selamat bertakhta,
<br />
<br />''Rahmat bahagia
<br />''Tuhan kurniakan.
<br />''Raja kita
<br />''selamat bertakhta
 
 
| width=50% valign=top | '''[[Tulisan Jawi|Jawi]]'''<br />
<font size=+1>'''نڬاراكو''' <font size=+1> <b>
<br />تانه تومڤهڽ دارهكو
<br />رعيت هيدوڤ
<br />برساتو دان ماجو
<br />
<br />رحمة بهاڬيا
<br />توهن كورنياكن
<br />راج كيت
<br />سلامت برتختا
<br />
<br />رحمة بهاڬيا
<br />توهن كورنياكن
<br />راج كيت
<br />سلامت برتختا
|}
 
Lagu Negaraku dalam rentak baru kurang popular. Malah ada yang menyamakan tempo lagu baru seperti lagu sirkus. Pada Julai 2003 akhbar Malaysia menyatakan bahawa lagu Negaraku akan ditukar sekali lagi dan liriknya akan ditukar dari Negaraku kepada Malaysiaku. Terdapat bantahan ramai dan pertukaran nama dibatalkan, tetapi lagu Negaraku diubah dan dikembalikan kepada tempo pra-1992 oleh pengubah [[Wah Idris]].
 
== Peraturan ==
Peraturan memainkan lagu "Negaraku" adalah termaktub dalam Akta Lagu Kebangsaan 1968.
 
== Sindiran ==
=== Konfrontasi ===
Ketika [[Indonesia]] melancarkan [[Konfrontasi Indonesia-Malaysia|Konfrontasi]] terhadap Malaysia pada tahun [[1963]], [[Sukarno]] selalu menyindir lagu "Negaraku" dengan menyanyikan lagu "Terang Bulan" di majlis-majlis yang beliau hadiri.{{fact}}<!--saya baca dalam blog, kalau ada rujukan lebih dipercayai sila letak (~~~~)-->
 
=== Negarakuku ===
{{utama|Wee Meng Chee}}
Lagu ''Negaraku'' dijadikan bahan utama bagi sebuah lagu [[rap]] bertajuk ''Negarakuku'' oleh seorang pelajar Malaysia [[orang Cina Malaysia|berkaum Cina]] bernama [[Wee Meng Chee]] yang ketika itu belajar di Taiwan. Lagu ajukan tersebut mengandungi lirik-lirik yang kelihatan meyinggung perasaan orang Melayu umat Islam dan memburuk-burukkan kerajaan. Sungguhpun begitu, namun Wee menafikan adalah niatnya untuk menghina golongan berkenaan, sebaliknya hendak mengajak kaum Cina Malaysia menghayati "keunikan yang ada di negara ini."<ref>{{cite news|url=http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0810&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_07.htm|title=Negaraku: Meng Chee mohon maaf|author=Suffian Abu Bakar|publisher=[[Utusan Malaysia]]|date=[[9 Ogos]] [[2007]]}}</ref>
Baris 97:
*[[Lambang Malaysia]]
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
Baris 105:
* [http://www.youtube.com/watch?v=oqAqmgFUQZc Klip Negaraku di YouTube]
 
[[categoryKategori:Lagu kebangsaan]]
[[Kategori:Identiti Malaysia]]
 
Baris 121:
[[no:Negara Ku]]
[[pl:Hymn Malezji]]
[[pt:Hino nacional da MalásiaNegaraku]]
[[ru:Гимн Малайзии]]
[[fi:Negaraku]]