Kitab Yesaya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: jv:Kitab Yésaya
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 2:
'''Kitab Yesaya''' ini disebut menurut nama seorang nabi besar yang bernama [[Yesaya]] yang hidup di [[Jerusalem]] dalam bahagian kedua abad kelapan sebelum Masihi. Nama Yesaya diambil dari [[bahasa Ibrani]]: ישׁעיהו Yeshayahu atau Yəša‘ăyāhû. Ertinya “Penyelamatan [[Yahwe]]”.
 
Seluruh [[kitab]] ini dapat dibahagikan ke dalam tiga bahagian utama iaitu:
 
# Fasal 1--39 berasal dari zaman ketika [[Yehuda]], kerajaan selatan, diancam oleh Kerajaan [[Asyur]], negara tetangga yang sangat kuat. Yesaya menyedari bahawa perbuatan mengancam kehidupan Yehuda bukanlah kekuatan Asyur, tetapi dosa bangsa Yehuda sendiri, kerana bangsa itu tidak taat dan kurang percaya kepada [[Tuhan]]. Baik dengan kata-kata, mahupun dengan perbuatan, Nabi Yesaya mendorong rakyat serta para pemimpin mereka untuk hidup menurut kehendak [[Tuhan]] dan berlaku adil. Ia mengingatkan bahawa umat [[Tuhan]] akan celaka dan binasa kalau tidak mahu mendengarkan ajaran Tuhan. Yesaya juga meramalkan perdamaian dunia dan kedatangan seorang keturunan [[Daud]] yang akan menjadi raja yang diidam-idamkan.
Seluruh kitab ini dapat dibahagikan ke dalam tiga bahagian utama iaitu:
# Fasal 40--55 berasal dari masa pembuangan orang-orang Yehuda di [[Babel]]. Mereka dalam keadaan hancur tanpa harapan. Yesaya memberitakan bahawa tak lama lagi [[Tuhan]] membebaskan umat-Nya dan membawa mereka pulang ke Jerusalem, untuk memulakan suatu kehidupan yang baru. Tema penting bahagian ini ialah bahawa [[Tuhan]] itu Tuhan yang menguasai sejarah, dan bahawa Ia merencanakan untuk mengutus umat-Nya ke segala bangsa yang akan diberkati melalui [[Israel]]. Ayat-ayat tentang "Hamba Tuhan" merupakan salah satu bahagian yang paling terkenal dalam Perjanjian Lama.
# Fasal 56--66 sebahagian besar ditujukan kepada bangsa yang sudah kembali di Jerusalem. Mereka perlu diyakinkan lagi bahawa [[Tuhan]] akan memenuhi janji-janji-Nya kepada bangsa itu. Perhatian khusus diberikan kepada cara hidup yang benar dan keadilan; juga kepada cara merayakan [[hari]] [[Sabat]], mempersembahkan [[korban]] dan [[doa]]. Ayat-ayat penting ialah 61:1-2 yang dipakai [[Jesus Christ]] untuk menyatakan panggilan-Nya ketika Ia akan memulakan tugas-Nya di dunia.
 
Para pakar ilmuan Biblika memberikan nama Yesaya secara berbeza-beza mengikut pandangan masing-masing dari ketiga-tiga bahagian kitab ini. Fasal 1-39 dinamai '''Proto-Yesaya''', fasal 40-55 dinamai '''Deutero-Yesaya''', dan fasal 56-66 dinamai '''Trito-Yesaya'''. Mereka juga menduga bahawa setiap bahagian itu ditulis oleh penulis yang berlainan pula.Jadi disini telah timbulnya suatu kecelaruan yang ketara dalam Kitab Yesaya tentang keasliannya.
#Fasal 1--39 berasal dari zaman ketika [[Yehuda]], kerajaan selatan, diancam oleh Kerajaan [[Asyur]], negara tetangga yang sangat kuat. Yesaya menyedari bahawa perbuatan mengancam kehidupan Yehuda bukanlah kekuatan Asyur, tetapi dosa bangsa Yehuda sendiri, kerana bangsa itu tidak taat dan kurang percaya kepada [[Tuhan]]. Baik dengan kata-kata, mahupun dengan perbuatan, Nabi Yesaya mendorong rakyat serta para pemimpin mereka untuk hidup menurut kehendak [[Tuhan]] dan berlaku adil. Ia mengingatkan bahawa umat [[Tuhan]] akan celaka dan binasa kalau tidak mahu mendengarkan ajaran Tuhan. Yesaya juga meramalkan perdamaian dunia dan kedatangan seorang keturunan [[Daud]] yang akan menjadi raja yang diidam-idamkan.
 
== Lihat juga ==
#Fasal 40--55 berasal dari masa pembuangan orang-orang Yehuda di [[Babel]]. Mereka dalam keadaan hancur tanpa harapan. Yesaya memberitakan bahawa tak lama lagi [[Tuhan]] membebaskan umat-Nya dan membawa mereka pulang ke Jerusalem, untuk memulakan suatu kehidupan yang baru. Tema penting bahagian ini ialah bahawa [[Tuhan]] itu Tuhan yang menguasai sejarah, dan bahawa Ia merencanakan untuk mengutus umat-Nya ke segala bangsa yang akan diberkati melalui [[Israel]]. Ayat-ayat tentang "Hamba Tuhan" merupakan salah satu bahagian yang paling terkenal dalam Perjanjian Lama.
* [[Nevi'im]]
* [[Perjanjian Lama]]
 
== Sumber ==
#Fasal 56--66 sebahagian besar ditujukan kepada bangsa yang sudah kembali di Jerusalem. Mereka perlu diyakinkan lagi bahawa [[Tuhan]] akan memenuhi janji-janji-Nya kepada bangsa itu. Perhatian khusus diberikan kepada cara hidup yang benar dan keadilan; juga kepada cara merayakan [[hari]] [[Sabat]], mempersembahkan [[korban]] dan [[doa]]. Ayat-ayat penting ialah 61:1-2 yang dipakai [[Jesus Christ]] untuk menyatakan panggilan-Nya ketika Ia akan memulakan tugas-Nya di dunia.
<i>Antara lain berdasarkan* Pengantar [[Alkitab]] [[Lembaga Alkitab Indonesia]], 2002</i>.
 
[[Kategori:Kitab Alkitab Ibrani]]
Para pakar ilmuan Biblika memberikan nama Yesaya secara berbeza-beza mengikut pandangan masing-masing dari ketiga-tiga bahagian kitab ini. Fasal 1-39 dinamai '''Proto-Yesaya''', fasal 40-55 dinamai '''Deutero-Yesaya''', dan fasal 56-66 dinamai '''Trito-Yesaya'''. Mereka juga menduga bahawa setiap bahagian itu ditulis oleh penulis yang berlainan pula.Jadi disini telah timbulnya suatu kecelaruan yang ketara dalam Kitab Yesaya tentang keasliannya.
 
<i>Antara lain berdasarkan Pengantar [[Alkitab]] [[Lembaga Alkitab Indonesia]], 2002</i>
 
----
Lihat pula:
* [[Perjanjian Lama]]
 
[[ar:سفر إشعيا]]