Tenggiling Sunda: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 24:
 
==Ciri-ciri==
Tenggiling adalah haiwan yang tergolong dalam golongan [[benda hidup]], [[haiwan|alam haiwan]], [[vertebrat|bertulang belakang (vertebrat)]], kelas [[Mamalia]]. Dalam aturan : , tergolong dalam keluarga : . Tenggiling adalah haiwan berdarah panas, melahirkan anak, menjaga anak, dan mempunyai bulu di badan. ada sesetengah tenggiling yang hanya mempunyai sisik di bahagian belakangnya saja. dan mempumyai bulu yang lebat di bahagian dadanya.
 
[[Jantung]] Tenggiling terdiri daripada 4 kamar seperti manusia. Kamar atas dikenali sebagai atrium, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikel.
 
Apabila ia merasakan bahaya, ia akan menggulungkan tubuhnya sebagai suatu pertahanan dengan menggunakan sisiknya yang keras. bagi melindungi dirinya daripada ancaman musuh.
 
terdapat spesis tenggiling di beberapa tempat yang menggunakan pisau dan pistol sebagai pertahanan siri mereka.
 
sisik tenggiling yang keras ini sangat mahal jika dijual ke luar negara. kerna sisik2 ini akan di jadikan sebagai sisik naga yang di buat di negara china. ini adalah rahsia kerajaan china tapi.... saya bagitau ja lah... supaya orng ramai rajin untuk mencari tenggiling.
 
 
banyak orng tidak mengetauhi tentang tenggiling, tenggiling di bahagian eropah ada yang besarnya mencecah hingga 1687 paun....waaa amazing kan.
 
==Makanan==