Tipografi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 125.63.74.103 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh JAnDbot
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: ur:طبعہ تخطیط; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImejFail:Tipografi.jpg|thumb|300px|right|Hasil tipografi]]
'''Tipografi''' atau bahasa Inggeris ''Typography'' (berasal dari kata [[bahasa Greek]] ''typos'' = bentuk dan ''graphein'' = menulis) merupakan teknik dan seni [[pengaturan huruf|mengatur huruf]] menggunakan gabungan bentuk huruf cetak, [[saiz fon]], ketebalan garis, garis pandu (''line leading''), jarak aksara, dan [[ruang huruf]] untuk menghasilkan hasil seni aturan huruf dalam bentuk fizikal atau digital. Matlamat utama tipografi adalah mengatur teks (isi) dalam bentuk yang mudah dibaca dan menarik dipandang.
Baris 8:
Dalam tipografi tradisi, teks digubah untuk membentuk sesuatu yang menarik dibaca, koheren dan nampak memuaskan, tanpa disedari pembaca. Taburan sekata dengan gangguan dan kejanggalan minimum merupakan kunci jelas dan heningnya teks.
 
Pemilihan fon barangkali merupakan aspek utama tipografi teks — tulisan [[fiksyen]] [[prosa]], [[bukan fiskyen]], rencana pengarang, pendidikan, keagamaan, saintifik dan komersil semuanya mempunyai ciri-ciri dan keperluan yang berbeza. Untuk bahan sejarah, fon yang telah bertapak sering kali dipilih mengikut skim ''genre'' sejarah, dengan pertindihan penting antara zaman sejarah.
 
Susun atur teks, nada atau ''warna'' set adalah penting, dan mainan teks dengan [[ruang putih]] halaman dan unsur grafik lain bergabung untuk memberika "rasa" atau "gema" kepada isi. Dengan media cetak, jurutipografi juga mengambil berat tentang birai kulit, pemilihan kertas dan cara cetakan.
Baris 25:
== Rujukan ==
* [[Robert Bringhurst|Bringhurst, Robert]] (2002). ''The Elements of Typographic Style'' (versi 2.5). Vancouver: Hartley & Marks. ISBN 0-88179-133-4.
* {{fr icon}} ''Lexique des règles typographiques en usage à l'Imprimerie nationale'', Imprimerie nationale, 2002, ISBN 27433048202-7433-0482-0, untuk tipografi Perancis
 
== Pertubuhan berkaitan ==
Baris 84:
[[tr:Tipografi]]
[[uk:Типографія]]
[[ur:خطیطبعہ تخطیط]]
[[zh:字体排印学]]