Perjanjian Sèvres: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
RedBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: gl:Tratado de Sèvres
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''Perjanjian Sèvres''' ialah [[perjanjian damai]] setelah [[Perang Dunia IPertama]] antara [[Empayar Uthmaniyyah|Empayar Turki OttomanUthmaniyyah]] dengan [[SekutuPihak (Perang Dunia I)|SekutuBerikat]] pada tanggal [[10 Ogos]] [[1920]]. Perjanjian ini ditandatangani di [[Sèvres]], [[Perancis]].
 
Di antara perubahan penting akibat perjanjian itu ialah:
* Pendirian [[Kerajaan Hijaz]]. Negeri ini kemudian dianeksasidiilhak dan menjadi sebahagian daripada negara [[Arab Saudi]] pada tahun [[1932]]
* Pendirian [[Republik Demokratik Armenia]]. Negeri ini kemudian diserang oleh [[Tentera Merah]] dan menjadi bahagian [[Republik FederasiPersekutuan Soviet Sosialis Transkaukasia]] bermula dari tahun [[1923]]
* Pengendalian SekutuPihak Berikat atas [[TurkiEmpayar OttomanUthmaniyyah]] di bidang kewangan dan ketenteraan.
* Pendirian [[SuriahSyria]] dari penjajahan [[Perancis]], bersama dengan beberapa bahagian [[Anatolia]]
* [[YunaniGreece]] menciplak daerah [[Izmir]]. Kota ini menjadi sebahagian dari [[Turki]] pada tahun [[1923]]
* [[Itali]] ditegaskan atas kepemilikan [[Dodecanese]] dan sebahagian besar Anatolia selatan dan barat/tengah, begitupun kotabandar pelabuhan [[Antalya]] dan bekas ibukotaibu kota [[Seljuk]], [[Konya]].
* [[Kurdistan]] dijadualkan mengadakan [[referendumpungutan suara]] untuk menentukan nasibnya, sepertimana menurut Bab III fasal 62-4 masuk [[Provinsi Mosul]]. [[Perjanjian Lausanne]] tahun [[1923]] juga turut menentukan kawasan sempadannya sekarang.
 
Sewaktu perjanjian ini masih dirundingkan, [[Gerakan Nasional Turki]] di bawah pimpinan [[Mustafa Kemal Atatürk]] atau nama sebenarnya (Mustafa Kemal Pasha) telah meruntuhkan sistem pemerintahan [[khilafah]] yang berpusat di [[Istanbul]] dan mendirikan [[Majlis Agung Nasional]] di [[Ankara]], lalu menang dalam [[Perang Kemerdekaan Turki]] dan memaksa [[Sekutu (PDPihak I)|SekutuBerikat]] kembali ke meja rundingan.
 
[[Kategori:Perjanjian damai]]
[[Kategori:Perang Dunia I]]
[[Kategori:KesultananEmpayar Uthmaniyyah]]
[[Kategori:1920]]