Penyata kewangan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
 
# '''[[Kunci kira-kira]]''': Juga dirujuk sebagai penyata kedudukan atau keadaan kewangan, ia melaporkan [[aset]], [[Liabiliti undang-undang|liabiliti]], dan [[equiti pemilik]] syarikat pada sesuatu titik masa.
# '''[[Penyata pendapatan]]''': Juga dirujuk sebagai penyata Untung dan Rugi (atau "P&L"), ia melaporkan pendapatan, belanja, dan untung pada sesuatu tempoh. Ini termasuk jualan dan pelbagai belanja yang dikenakan sewaktu pemprosesan.
# '''[[Penyata untung tertahan]]''': Menerangkan perubahan dalam untung tertahan syarikat pada sepanjang tempoh pelaporan.
# '''[[Penyata aliran tunai]]''': Melaporkan kegiatan aliran tunai syarikat, khususnya kegiatan opersaioperasi, pelaburan, dan kewangan.
 
Bagi perbadanan besar, penyata-penyata itu sering sangat kompleks dan boleh merangkumi [[nota penyata kewangan]], serta perbincangan dan analisianalisis pengurusan yang meluas. Nota itu biasanya menghuraikan setiap item dalam kunci kira-kira, penyata pendapatan, dan [[penyataan aliran tunai]] dengan lebih terperinci. Nota penyata kewanganIa dianggap sebagai sebahagian penyata kewangan yang penting.
 
==Rujukan==