Perakaunan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TobeBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: tl:Pagtutuos
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot membuang: tr:Muhasebe; perubahan kosmetik
Baris 10:
Menurut pembangkang amalan perakauanan piawaian, sistem perakaunan amat sedikit perubahannya sejak dahulu. Langkah rombakan perakaunan dalam bentuk-bentuk tertentu telah diambil dalam setiap generasi untuk cuba memastikan amalan penyimpanan buku sentiasa relevan kepada aset modal atau kapasiti pengeluaran. Bagaimanapun, perubahan ini tidak dapat mengubah prinsip-prinsip asas perakaunan, yang sewajarnya tidak bergantung kepada keadaan ekonomi.
 
== Sejarah ==
Sejarah awal perakaunan dijejaki ke zaman awal [[pertanian]] dan [[tamadun]] [[manusia]] ([[orang Sumeria]] di [[Mesopotamia]]), sewaktu tercetusnya buat julung kalinya keperluan mengekalkan catatan tepat mengenai kuantiti dan nilai relatif hasil pertanian.
 
Seni perakaunan yang berdasarkan [[sistem]] [[matematik]] [[logik]] ([[sistem catatan bergu]]) barangkali telah difahami orang di [[Itali]] sebelum tahun 1495, sewaktu [[Luca Pacioli]] (1445 - 1517), juga dikenali sebagai Friar Luca dal Borgo, menerbitkan kaedah perakaunannya di [[Venice]].
 
Buku ilmu perakaunan [[bahasa Inggeris]] yang tertua pernah diketahui diterbit di [[London]] oleh John Gouge @ Gough pada tahun 1543. Buku ini dikenali sebagai ''A Profitable Treatyce called the Instrument or Boke to learn to knowe the good order of the kepyng of the famouse reconynge, called in Latin, Dare and Habere, and, in English, Debitor and Creditor'' (Karangan yang menguntungkan bergelar alatan atau buku untuk belajar mengetahui susunan baik penyimpanan pihak yang dikenali, iaitu penghutang dan pemiutang).
Baris 27:
Pada awal [[abad ke-18]], perkhidmatan akauntan di kota [[London]] digunakan dalam penyiasatan urus niaga seorang pengarah [[South Sea Bubble|South Sea Company]], yang telah lama berurusan dengan saham syarikat. Ketika penyiasatan inilah adalah kelihatan bahwa akauntannya telah menyemak catatan akaun sekurang-kurangya dua firma saudagar. Laporannya dikenali sebagai ''Observations'' (Pemerhatian) dihasilkan dengan penyemakan catatan Sawbridge and Company, oleh Charles Snell, Writing Master and Accountant di Foster Lane, London. England mereka konsep Akauntan Berpiagam (''Chartered Accountant'') pada abad ke-19, yang kemudiannya dipeluk oleh Amerika Syarikat dengan gelaran Akautan Awam Sah (''Certified Public Accountant'').
 
== Kelayakan dan peraturan profesional ==
Syarat-syarat kemasukan dalam profesion perakaunan berbeza mengikut negara.
 
=== Negara-negara Komanwel ===
Di [[United Kingdom]], [[Kanada]], [[Australia]], [[Malaysia]] dan beberapa [[Negara-negara Komonwel]] lain, persamaan Certified Public Accountant (CPA) termasuk [[Chartered Accountant]] (CA - di UK, negara Komanwel dan bekas tanah jajahan British), Chartered Certified Accountant (ACCA - United Kingdom), International Accountant (AIA - United Kingdom), Certified Public Accountant (CPA - Ireland and CPA - Hong Kong), Certified General Accountant (CGA - Canada), dan Certified Practising Accountant (CPA - Australia).
 
Baris 37:
ACCA juga sangat dikenali dan kualifikasi yang sangat diketahui di UK, sama dengan sebuah CA tetapi dipegang oleh papan lain ICAEW.
 
== Firma perakaunan utama di dunia ==
 
"[[4 firma perakaunan Besar|Empat juruaudit besar]]" adalah firma perakaunan terbesar [[pelbagai negara]].
*[[PricewaterhouseCoopers]]
*[[Deloitte Touche Tohmatsu]]
Baris 47:
4 firma perakaunan Besar semua boleh melatar belakang sejarah mereka pada firma di Eropah, dari mana mereka telah menurun melalui sebaris penggabung. Kebanyakan firma itu berasal dari [[United Kingdom]]. Apabila keminatan perdagangan British mengembang, firma berkerosponden telah didirikan di merata dunia oleh pertubuhan itu. Firma-firma adalah persatuan perkongsian dalam setiap negara daripada mengadakan struktur klasik pada pemegang syarikat dan subsidiari, tetapi setiap mempunyai sebuath persatuan 'payung' antarabangsa untuk ko-ordinasi. Meskipun, oleh kerana saiz paling berpengaruh [[ekonomi Amerika Syarikat]], pejabat-pejabat 4 firma perakaunan Besar berasaskan di Amerika Syarikat telah mewujudkan lebih jualan dari 4 pejabat firma perakaunan Besar yang lain di dunia bergabung.
 
Sebelu Enron dan [[skandal perakaunan]] lain, ada lima firma besar lain dan dipanggil Lima Besar. Sejak amalan [[Assurance services|assurance]] [[Arthur Andersen]] berpisah, dengan suatu kejamakan menggabungkan KPMG di AS dan Deloitte & Touche di luar AS, Arthur Andersen berpisah dari kumpulan tersebut. Sebelum ini adalah juga pengumpulan yang dirujuk sebagai "Enam Besar" dan "Lapan Besar".
 
Enron rupa-rupanya suatu siri skandal perakaunan pertama satu-satunya yang menyelubung industri perakaunan pada 2002.
Baris 53:
Ini lebih-lebihnya mendapatkan akibat yang far-reaching untuk industri perakaunan A.S. Application of [[International Accounting Standards]] berasal di [[Papan Piawai Perakaunan Antarabangsa]] beribupejabat di [[London]] dan bearing more resemblance to UK daripada [[US GAAP|US practices]] kini sering disokong oleh mereka yang menyatakan kaitan penstabilan sistem perakaunan U.K. (yang mempebaharui dirinya sendiri selepas skandal pada lewat 1980an dan awal 1990an). [[Pembaharuan perakaunan]] pada jenis lebih komprehensif disokong oleh mereka yang melihat isu dengan [[kapitalisme]] atau [[ekonomi]], dan mencari kebertanggungjawapan ekologi atau masyarakat.
 
== Topik perakaunan ==
Lihat pula [[senarai topik perakaunan]] untuk senarai lengkap.
 
=== Audit ===
*[[Assurance services]]
*[[Audit]]
*[[Audit teknologi maklumat]]
 
=== Jenis perakaunan ===
*[[Perakaunan kos]]
*[[Perakaunan asas-tunai lawan asas-akrual|Asas-tunai dan asas-akrual]]
Baris 72:
*[[Perakaunan tanggung jawab masyarakat]]
 
=== Prinsip-prinsip akaun ===
Prinsip-prinsip perakaunan, peraturan dalaman dan tindakan dikenalpasti melalui pelbagai istilah seperti konsep, konvensyen, tenet, anggapan, aksiom, dan postulat.
 
== Konsep perakaunan ==
*Konsep entiti {''Entity concept'')
*Konsep aspek berkembar (''Dual aspect concept'')
Baris 87:
*Konsep penunggakan (''Accruals concept'')
 
== Konvensyen perakaunan ==
*konvensyen disclosure
*konvensyen materiality
Baris 93:
*konvensyen conservatism
 
=== Penggunaan komputer dalam perakaunan ===
*[[Perisian perakaunan]]
*[[Pangkalan data]]
*[[Helaian kerja|Program spreadsheet]]
 
=== Piawaian perakaunan ===
*[[Amerika Syarikat]] [[US generally accepted accounting principles|generally accepted accounting principles]]
 
Baris 105:
*[[International Financial Reporting Standards]]
 
=== Agensi ===
*[[Amerika Syarikat]]
**[[Federal Reserve]] (untuk bank)
Baris 113:
**[[European Central Bank]]
 
=== Accounting standard-setting bodies ===
*[[Amerika Syarikat]]
**[[American Institute of Certified Public Accountants]]
Baris 151:
**[[International Federation of Accountants]]
 
=== Badan penetapan piawaian audit ===
*[[Amerika Syarikat]]
**[[Public Company Accounting Oversight Board]] - syarikat awam
Baris 159:
**[[Public Accountants and Auditors Board]] - syarikat awam
 
== Lihat juga ==
*[[Accounting reform]]
*[[Perbankan]]
Baris 173:
*[[Invois]]
 
== Pautan luar ==
*[http://www.accaglobal.com Association Of Chartered Certified Accountants(ACCA)]
*[http://www.hkicpa.org.hk Hong Kong Institute of Certified Public Accountants (formerly Hong Kong Society of Accountants)]
Baris 227:
[[tl:Pagtutuos]]
[[th:การบัญชี]]
[[tr:Muhasebe]]
[[uk:Бухгалтерський облік]]
[[ug:بوغالتىرلىق]]