Yasser Arafat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MelancholieBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: uz:Yosir Arofat
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ml:യാസര്‍ അറഫാത്ത്; perubahan kosmetik
Baris 1:
{| border=1 align=right cellpadding=4 cellspacing=0 width=300 style="margin: 0 0 1em 1em; background: #f9f9f9; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95%;"
|+<big><big>'''ياسر عرفات'''<br />'''Yasser Arafat'''</big></big>
|-
<tr><td style="background:#efefef;" align="center" colspan="2"></td></tr>
Baris 10:
</table>
 
'''Yasser Arafat''' ([[24 Ogos]] [[1929]] - [[11 November]] [[2004]]) ([[Bahasa Arab|Arab]]: &#1610;&#1575;&#1587;&#1585;ياسر &#1593;&#1585;&#1601;&#1575;&#1578;عرفات), presiden [[Pihak Berkuasa Palestin ]] (PNA), pengerusi [[Pertubuhan Pembebasan Palestin]] (PLO) dan pemenang [[Hadiah Nobel Keamanan]]. Arafat dilahirkan sebagai '''Abdel-Rahman Abdel-Raouf Arafat al-Qudwa al-Husseini''' di [[Kaherah]], [[Mesir]] pada 24 Ogos 1929. Anak kepada seorang saudagar, Arafat mempunyai hubungan pertalian dengan keluarga Husseini, sebuah keluarga terkemuka di Baitulmuqadis, menerusi ibunya, Beliau dan isterinya, [[Suha Arafat|Suha]], berumah tangga pada akhir tahun 80-an dan mereka mempunyai seorang anak perempuan, Zahwa.
 
[[Presiden]] Palestin Yasser Arafat telah menjadi simbul dan personifikasi perjalanan panjang perjuangan Palestin untuk merdeka di negeri sendiri. Sejak masa remaja, Yasser, nama panggilannya semasa kanak, sudah berjuang untuk bangsa dan negerinya. Berulangkali nyawanya terancam tapi ia tak pernah surut melawan Israel yang menjajah negerinya. Bahkan terakhir, ia diancam usir paksa oleh Zionis Israel daripada markasnya di [[Yerusalem]]. Tapi ia tak gentar.
 
Mohammed Abdel-Raouf Arafat bin Qudwa al-Hussaeini lahir 24 Ogos 1929 di [[Kairo]]. Ayahnya adalah seorang pedagang tekstil keturunan Palestin dan [[Mesir]], ibunya berasal dari keluarga Palestin di Yerusalem. Ibunya mati ketika Yasser, begitu ia biasa dipanggil, berumur lima tahun, lalu ia dikirim untuk tinggal bersama paman daripada pihak ibu di Yerusalem, ibukota Palestin.
 
Ia menceritakan sedikit sekali tentang masa kanaknya, tetapi salah satu kenangan yang tak dilupakannya adalah ketika tentara Inggeris menyerbu masuk ke rumah pamannya lepas tengah malam, memukuli anggota keluarganya dan memporak-porandakan perabotan.
Baris 41:
 
 
Sebagai anggota gerila dan ketua pertubuhan [[Fatah]], beliau dianggap sebagai pejuang kebebasan oleh penyokongnya tetapi sebagai pengganas oleh musuhnya.
 
Beliau meninggal dunia pada 11 November 2004, sewaktu berumur 75 tahun di hospital tentera Percy de Clamart di [[Perancis]] dan telah dikebumikan di [[Ramallah]].
 
== Kehidupan di Mesir ==
Dari 1952 ke 1956, Arafat menuntut di [[Universiti Kaherah]] dan lulus dengan ijazah dalam kejureteraan awam. Semasa di universiti, beliau telah menganggotai gerakan [[Ikhwan al Muslimin]] (Muslim Brotherhood) dan juga menjadi presiden Persatuan Pelajar-Pelajar Palestin. Dikerahkan ke dalam tentera Mesir, Arafat telah mengambil bahagian dalam [[Perang Suez 1956]]. Setelahnya, beliau berpindah ke [[Kuwait]] untuk bekerja sebagai seorang jurutera. Pada akhir tahun 50-an, Arafat bersama beberapa orang rakannya mengasaskan kumpulan "Fatah", sebuah gerakan nasionalis Palestin yang kemudiannya muncul sebagai sebuah cabang terpenting dalam [[Pertubuhan Pembebasan Palestin|PLO]]. PLO ditubuhkan pada 1964, dan mendapat sokongan kuat daripada negara-negara seperti [[Syria]], [[Lubnan]], dan [[Mesir]]. PLO berhasrat untuk menjadi wakil utama rakyat [[Palestin]] (penduduk Arab yang tinggal di daerah yang dikenali sebagai Palestin sebelum tubuhnya negara [[Israel]] pada tahun 1948) dalam memeperjuangkan hak-hak mereka.
 
== Kerjaya di PLO ==
Pada tahun 1967, Israel mengalahkan negara-negara Arab dalam pertelingkahan yang dikenali sebagai [[Perang Enam Hari]] (''Six-Day War''). Akibat peperangan tersebut, Israel berjaya menawan dua bahagian Palestin yang bersejarah: [[Tebing Barat]] dan [[Semenanjung Gaza]]. Ekoran kekalahan Arab, serpihan militan Fatah berjaya mengambil alih PLO. Pada tahun 1969 Arafat dilantik menjadi pengerusi majlis eksekutif PLO.
 
Kerjaya Arafat pada awal tahun sebagai ketua PLO dipenuhi dengan keganasan, bermula pada “September Hitam” tahun 1970, apabila Raja Hussein dari Jordan, yang pada masa itu tidak bersefahaman dengan PLO, memerintahkan tenteranya untuk bertindak ke atas gerila Palestin yang berada di kawasan sempadan antara Jordan dengan Israel. Lebih mengejutkan lagi adalah pembunuhan 11 orang atlet Israel sewaktu Sukan Olimpik Munich pada 1972 oleh pengganas Palestin (hal ini dinaggap konspirasi kerana berdasarkan siasatan terbaru, perisik Israel sendiri menjadi dalang dalam tragedi ini)
 
Secara beransur-ansur, Arafat mula mengamalkan jalan politik dan diplomatik untuk mencapai matlamat PLO dan meninggalkan tindakan ganas. Sewaktu Perang Yom Kippur pada Oktober 1973, ketika Mesir dan Syria cuba mendapatkan kembali tanah yang dirampas oleh Israel, Amerika Syarikat mula campur tangan untuk menarik pihak yang bertelagah untuk berbincang mencari penyelesaian bagi hak milik kawasan tersebut. Majlis Kebangsaan Palestin atau Palestine National Council (PNC), badan pemerintah PLO, mencari huraian bagi masalah petempatan tersebut, sekali gus mengangkat pembentukan kedaulatan Palestin di Tebing Barat dan Gaza. Dengan sokongan daripada negara-negara Arab, pada November 1974, Arafat menjadi perwakilan pertama daripada agensi bukan kerajaan berucap dalam sidang pleno Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)
 
"Saya datang mempertahankan dahan pokok zaitun dan senapang milik pejuang keamanan," antara kata-kata Arafat yang sangat popular. "Jangan sampai dahan tersebut terlepas daripada genggaman saya" Dengan tekanan daripada segolongan Palestin "tegar" ''hard-liners'', Arafat berrpegang teguh pada penolakannya untuk mengiktiraf kewujudan Israel, dan seterusnya kerana itu beliau dianggap melanggar dua resolusi Majlis Keselamatan PBB. Pada tahun 1975, Amerika Syarikat menghentikan rundingannya dengan PLO.
Baris 79:
Pengganti beliau kini harus memikirkan idea baru untuk memastikan impian Arafat, dan impian para penduduk Palestin, menjadi kenyataan.
 
== Sakit dan kematian ==
Laporan-laporan pertama dari rawatan terhadap Arafat oleh doktor-doktornya untuk apa jurucakapnya telah berkata sebagai '[[flu]]' datang pada [[25 Oktober]], [[2004]] selepas beliau telah muntah semasa satu mesyuarat. Keadaannya semakin merosot dalam hari-hari berikutnya dan beliau tidak sedarkan diri selama 10 minit pada [[27 Oktober]]. Berikutan lawatan daripada doktor-doktor lain, termasuklah sepasukan dari [[Tunisia]], [[Jordan]], dan [[Mesir]], dan perjanjian oleh [[Israel]] tidak menghalangnya untuk kembali, Arafat telah dibawa pada [[29 Oktober]] oleh satu jet kerajaan [[Perancis]] ke [[hospital ketenteraan Percy]] di Clamart, berdekatan [[Paris]]. Mengikut salah satu daripada doktornya, Arafat telah menderita daripada penyakit [[Idiopathic thrombocytopenic purpura]] (ITP), satu penyakit berkaitan immunologi dalam bilangan edaran platelet adalah luar biasa rendahnya{{Fact|date=February 2007}}. Pada [[November 3]] beliau jatuh dalam keadaan koma yang semakin mendalam. Dalam hari-hari penting, keadaan kesihatan sudah menjadi tajuk spekulasi, dengan anggapan bahawa beliu menderita daripada ke[[racun]]an atau [[AIDS]] [http://www.washingtontimes.com/world/20041111-011023-1045r.htm]. Pelbagai sumber membuat spekulasi bahawa Arafat telah berada dalam [[koma]], dalam keadaan "vegetative state", atau mati. Pihak berkuasa Palestin dan doctor berkelahiran Jordan menyangkal dakwaan laporan bahawa Arafat telah mati otak dan bergantung kepada mesin sokongan.
 
 
Baris 144:
[[hu:Jasszer Arafat]]
[[mk:Јасер Арафат]]
[[ml:യാസര്‍ അറഫാത്ത്]]
[[nl:Yasser Arafat]]
[[ja:ヤーセル・アラファート]]