Politik haluan kanan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SpBot (bincang | sumb.)
k bot membuang: ug:ئوڭچى
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: kn:ಬಲಪಂಥೀಯ ರಾಜಕೀಯ; perubahan kosmetik
Baris 1:
Dalam pemahaman [[politik]], istilah '''sayap kanan''' atau '''haluan kanan''' digunakan dalam spektrum [[politik kiri kanan]], dan sepertilah lawannya yang disebut sebagai ''[[politik sayap kiri|sayap kiri]]'', sayap kanan jua berbagai-bagai takrifannya. Namun begitu, sayap kanan secara amnya memaksudkan bahagian-bahagian [[spektrum politik]] yang sering dikaitkan dengan sesetengah jenis [[Konservatisme]], [[Konservatisme Tradisionalis |Tradisionalisme]], [[Sistem pemerintahan beraja]], [[Libertarianisme kanan]], [[Korporatisme]], [[Kanan Keagamaan]], [[Nasionalisme]] (yang boleh juga berhaluan kiri), [[Militarisme]], [[Produserisme]], [[Nativisme]], [[Reaksionis|Reaksionisme]]me atau pendirian [[Kanan jauh]] seperti [[Sosialisme Kebangsaan]] dan [[Fasisme]].
 
== Sejarah ==
Istilah ini berasal daripada zaman [[Revolusi Perancis]], apabila timbalan-timbalan [[liberal]] dari [[Estet alam|Estet Ketiga]] kebanyakannya duduk di kiri kerusi presiden, dalam satu tabiat yang bermula di [[States-General Perancis|Estet Jeneral]] pada tahun [[1789]]. Golongan bangsawan, iaitu ahli-ahli [[Estet Kedua]] pula, tertumpu di sebelah kanan. Dalam [[Dewan Undangan (Perancis)|dewan-dewan undangan]] yang berikutnya, penyokong-penyokong [[pemerintahan beraja]] yang mendukung [[Rejim Ancien]] sering digelar '''golongan kanan''' kerana tertumpu di sebelah kanan. Di [[Dewan Negara Perancis]] amalan wakil-wakil duduk di sebelah kanan atau kiri kerusi presiden Dewan mengikut kecenderungan politik masing-masing masih diteruskan sehingga ke hari ini.
 
Baris 8:
Oleh sebab timbulnya isu-isu sosial baru, pandangan sayap kanan masih mementingkan pemeliharaan nilai-nilai "tradisional" (termasuk nilai-nilai keagamaan) dan pemeliharaan hak-hak individu dan korporat melalui pengehadan kuasa kerajaan. Namun begitu, kepentingan nilai-nilai dan dasar sayap kanan berbeza-beza mengikut negara dan zaman. Selain itu, ahli politik dan pemikir sayap kanan individu selalu memegang keutamaan individu. Tiadanya kriteria objektif yang diterima sejagat bagi menentukan yang mana antara kedua-dua kepercayaaan atau dasar tersebut lebih berhaluan kanan.
 
== Penggunaan masa kini ==
Baru-baru ini, istilah ini sering merangkumi beberapa bentuk konservatisme. Ada yang menganggap sayap kanan itu termasuklah bentuk-bentuk [[liberalisme]] yang lebih menekankan [[pasaran bebas]] berbanding [[egalitarianisme]] apabila membincangkan kekayaan, namun sesetengah penyokong pasaran bebas, termasuk beberapa [[libertarian]], membayangkan spekturm politik dua dimensi yang dikatakan mereka sebagai menggambarkan pendirian politik mereka dengan lebih tepat. <ref>http://www.la-articles.org.uk/pc.htm</ref> (''Lihat [[Carta Nolan]], [[Carta Pournelle]], [[Kompas Politik]]''). Ramai penyokong [[anarki]] (termasuk [[sosialisme libertarian|sosialis libertarian]]) juga tidak meletakkan diri mereka dalam spektrum politik klasik ini.
 
Baris 26:
[[Fascism]] is usually described as right-wing<ref name="fasc">"Fascism.", The American Heritage® New Dictionary of Cultural Literacy, Third Edition. Houghton Mifflin Company, 2005</ref>, although there have been scholars (such as [[Ludwig von Mises]]) that have disputed that classification. Others argue that there are elements of both left and right ideology in the philosophy underlying the development of Fascism. ''See: [[Far right]] and [[Fascism and ideology]].''
-->
== Lihat juga ==
* [[Politik kiri kanan]]
* [[Politik sayap kiri]]
Baris 33:
* [[Spektrum politik]]
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
== Pautan luar ==
* [http://www.politicalcompass.org/ Political Compass]
 
[[CategoryKategori:Politik sayap kanan| ]]
[[CategoryKategori:Spektrum politik]]
 
[[id:Sayap kanan]]
Baris 57:
[[is:Hægristefna]]
[[it:Destra (politica)]]
[[kn:ಬಲಪಂಥೀಯ ರಾಜಕೀಯ]]
[[ku:Milê rastê]]
[[lv:Labēja politika]]