Universitas Andalas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Che090572 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
}}
 
'''Universitas Andalas''' (Unand) terletak di [[Padang]], [[Sumatera Barat]], [[Indonesia]]. Unand terletak kira-kira 12 km dari bandar Padang. Pintu gerbangnya begitu menarik keranan mengikut senibina [[Minangkabau]]. Pada 2009, usia universiti ini 54 tahun. Rekabentuknya menjadi identiti Minangkabau iaitu bumbung berbucu tajam melentik seperti [[tanduk]] [[kerbau]] .
 
==Gempa bumi 2009==
Pada 30 Oktober 2009, [[Gempa bumi Padang 2009|gempa bumi]] berskala 7.6 richter memusnahkan 1000 bangunan penting di Padang dan lebih 4000 orang terbunuh atau terperangkap di bawah runtuhan bangunan. Rekabentuknya menjadi identiti Minangkabau iaitu bumbung berbucu tajam melentik seperti [[tanduk]] [[kerbau]] .
 
Ia terletak di kawasan berbukit [[Limau Manis]], [[Pauh]]. Luasnya 500 hektar itu. Kerosakan kecil berlaku pada bahagian bumbung sebuah bangunan .Kerja membersih serpihan batu masih dilakukan di dalam dan luar Fakulti Undang-undang. Kuliah masih ditangguhkan. Kampus Fakulti Kedoktoran yang terletak 15km dari kampus induk, kelihatan kerja-kerja membersih sisa runtuhan diangkut untuk dibawa keluar dengan menaiki lori. 20 % bangunan dikira terjejas oleh gempa bumi. Bangunan lain masih ukuh dan utuh.