Wikipedia:Manual gaya penulisan/Tanda sengkang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 47:
** Sebilangan penyunting memasukkan ruang nyah pecah (''nonbreaking space'') sebelum tanda sengkang &mdash; melalui <code>&amp;nbsp;&amp;mdash;</code> &mdash; untuk mengelakkan tanda sengkang termuncul pada permulaan garis.
* Sengkang en dengan ruang &ndash; seperti ini. Dimasukkan melalui <code>&amp;ndash;</code> atau anda boleh menaipnya secara langsung, jika papan kekunci anda membenarkan. (Nota: Sengkang en tanpa ruang boleh digunakan untuk menunjukkan julat angka, tetapi tanda sengkang ini harus tidak digunakan sebagai ganti untuk tanda kurung.)
** Teknik pecahuntuk mematahkan garis, <code>&amp;nbsp;&amp;ndash;</code>, juga digunakan di portal ini.
* Sepasang tanda sengkang -- dengan ruang, ataupun tanpanya--seperti ini. Cara ini mudah ditaip, tetapi dianggap tidak cantik oleh sebilangan orang. Keburukan ini mungkin akan diatasi pada masa hadapan oleh perisian bot atau skrip penukaran automatik. Penyunting yang tidak suka menaip askara khas atau entiti HTML boleh menaip tanda sengkang melalui cara ini. Sepasang tanda sengkang adalah serupa dengan tanda sengkang em.
* Tanda sengkang ruang tunggal - seperti ini. Ini dianggap sebagai tanda sengkang en yang serupa dengan gaya "mesin taip". Penggunaannya serupa sahaja dengan penggunaan tanda sengkang gandaan untuk tanda sengkang em di atas.