Abdul Rahim Kajai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Abdul Rahim Kajai''' (1984 - 5 Dis 1943)adalah Bapa Kewartawanan Melayu yang lahir pada tahun [[1984]] di- [[Selangor5 Disember]], [[Malaysia1943]].; Namanama sebenarnya ialah '''Abdul Rahim bin Haji Salim''') danialah mendapatBapa pendidikan awal sehingga darjah lima di SekolahKewartawanan Melayu Setapak, [[Kuala Lumpur]]. Beliau kemudiannya dihantar oleh bapanya melanjutkan pelajaran agama dan [[Bahasa Arab]] di [[Makkah]] sehingga tahun [[1909]].
 
Pada tahun [[1925]] Abdul Rahim berkhidmat sebagai wartawan di akhbar mingguan ''Edaran Zaman'' yang berpusat di [[Pulau Pinang]]. Selepas itu beliau berpindah ke akhbar ''Saudara'' pimpinan Syed Sheikh Al-Hadi. Dalam penulisannya ketika itu beliau menggunakan nama Abdul Rahim Kajai. Kajai adalah nama sebuah tempat di Sumatera iaitu kampung halaman ibubapanya.
 
Dilahirkan di [[Selangor]], [[Malaysia]], Abdul Rahim mendapat pendidikan awal sehingga darjah lima di Sekolah Melayu Setapak, [[Kuala Lumpur]]. Beliau kemudiannya dihantar oleh bapanya melanjutkan pelajaran agama dan [[Bahasa Arab]] di [[Makkah]] sehingga tahun [[1909]].
Pada tahun [[1931]] beliau menjadi Pengarang untuk akhbar ''Majlis''. Dari situ beliau berpindah pula ke akhbar ''Warta Malaya'' juga sebagai Pengarang. Pemilik Warta Malaya, [[Syed Husin al-Sagaf]] kemudiannya menerbitkan dua majalah iaitu ''Warta Ahad'' dan ''Warta Jenaka'' di mana Abdul Rahim telah ditugaskan untuk menulis rencana pengarangnya dan juga cerita-cerita humor di dalamnya.
 
Pada tahun [[1925]] Abdul Rahim berkhidmat sebagai [[wartawan]] di akhbar mingguan ''Edaran Zaman'' yang berpusat di [[Pulau Pinang]]. Selepas itu, beliau berpindah ke akhbar ''Saudara'' pimpinan Syed Sheikh Al-Hadi. Dalam penulisannya ketika itu, beliau menggunakan nama pena "Abdul Rahim Kajai". Kajai adalah nama sebuah tempat di [[Sumatera]], iaitu kampung halaman ibubapanya.
Abdul Rahim Kajai pernah juga berkhidmat di [[''Utusan Melayu'']] dan ''Utusan Zaman'' sebagai Pengarang. Begitu juga sebagai Pengarang majalah [[''Mustika'']] (sekarang di sebut ''Mastika''). Pada zaman Perang Dunia Kedua, Abdul Rahim bertugas di akhbar ''Berita Malai'' iaitu tahun 1943.
 
Pada tahun [[1931]], beliauAbdul Rahim menjadi Pengarang untuk akhbar ''Majlis''. Dari situ, beliau berpindah pula ke akhbar ''Warta Malaya'' juga sebagai Pengarang. Pemilik Warta Malaya, [[Syed Husin al-Sagaf]] kemudiannya menerbitkan dua majalah, iaitu ''Warta Ahad'' dan ''Warta Jenaka'' di manadan Abdul Rahim telah ditugaskan untuk menulis rencana pengarangnya dan juga cerita-cerita humor diuntuk kedua-dua majalah dalamnyaitu.
Abdul Rahim meninggal dunia pada [[5 Disember]] [[1943]]. Dalam hidupnya beliau pernah mengarang 48 buah cerpen dengan pelbagai tema.
 
Abdul Rahim Kajai pernah juga berkhidmat di [[''Utusan Melayu'']] dan ''Utusan Zaman'' sebagai Pengarang. Begitu juga sebagai Pengarang majalah [[''Mustika'']] (sekarang di sebut ''Mastika''). Pada zamantahun [[1943]] semasa [[Perang Dunia KeduaII]], Abdul Rahim bertugas di akhbar ''Berita Malai'' iaitu tahun 1943.
 
Abdul Rahim meninggal dunia pada [[5tahun Disember]] [[1943]]. Dalam hidupnya, beliau pernah mengarang 48 buah cerpen dengan pelbagai tema.
 
==Antara karyanya==