Pakem, Sleman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
}}
 
'''Pakem''' ialah [[kecamatan]] di [[Kabupaten Sleman]], [[Provinsi]] [[Daerah Istimewa Yogyakarta]], [[Indonesia]]. IaLuasnya 4,384 [[hektar]], dengan [[jumlah penduduk]] sebanyak 32,561 orang, iaitu 15,847 orang lelaki dan 16,714 orang perempuan. Kepadatan penduduknya 1,551 orang/km². Kecamatan Pakem terletak di sebelah utara dari [[ibu kota]] Kabupaten Sleman dan disempadani oleh:
* [[Kecamatan Turi]] di barat;
* [[Gunung Merapi]] di utara;
* [[Kecamatan Cangkringan]] di timur; dan
* [[Kecamatan Ngaglik]] di selatan.; dan
* [[Kecamatan Turi]] di barat;.
 
Jarak ibu kota kecamatan ke pusat pemerintahan (ibu kota) Kabupaten Sleman adalah 14 kilometer. Lokasi ibu kota kecamatan Pakem berada di 77.66708' LS dan 110.42011' BT. Kecamatan Pakem mempunyai luas wilayah 4,384 hektar.dan Jumlahterletak penduduk14 Kecamatankilometer Pakemdari 32,561pusat orang,pemerintahan dengan(ibu jumlahkota) pendudukKabupaten lelaki 15,847 orang dan penduduk perempuan 16,714 orang. Kepadatan penduduk 1,551 orang/km2Sleman.
 
Kecamatan Pakem berada di dataran tinggi., Ibudengan kotaibu kecamatannyakotanya terletak pada ketinggiansetinggi 600 [[meter]] di [[atas aras laut]]. KecamatanJustera, Pakemsebagaimana beriklim seperti layaknya daerahdengan datarankawasan tinggi di daerah [[tropika]] denganyang denganlain, cuacaKecamatan Pakem beriklim sejuk sebagai ciri khasnya. Suhu tertinggi yang tercatat di Kecamatan Pakem ialah 32ºC, dengan suhu terendah 18ºC. Rupa bumi wilayah di Kecamatan Pakem berupa tanah yang berombak, perbukitan serta pegununganberbukit-bukit.
 
Kecamatan Pakem terletak di lereng [[Gunung Merapi]], dan memilikidengan [[tarikan pelancong]]nya di Kaliurang menyebabkan sektor perdagangan, perkhidmatan, hotel, dan restoranpelancongan menyumbangmenyumbangkan 40% daripada seluruh [[Keluaran Dalam Negara Kasar]]nya (KDNK) wilayah Kecamatan Pakem. Sektor ini masih dapat dikembangkan dengan mulai diperkenalkannya pelancongan alam jelajah merapi. Sektor lain yang menopang pertumbuhan ekonomi Kecamatan Pakem adalahialah sektor [[pertanian]] yang menyumbangmenyumbangkan seperempat25% daridaripada KDNK Kecamatan Pakem. Sebahagian besar penduduk Kecamatan Pakem ialah [[petani]].
 
Di kecamatan ini juga terdapat [[hospital kesihatan mental]] yang sekarang dinamai semula sebagai "Rumah Sakit Grhasia Yogyakarta.", Orangdengan khalayak Yogyakarta menggelarmemberikannya hospitalnama tersebutsamaran sebagai "Sekolah di Pakem".
 
== Bahagian Pentadbiran Desa ==