Zeev Suraski: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Infobox Person | name = Zeev Suraski | image = Zeev Suraski.jpg | birth_date = k.k. 1976 | birth_place = Israel | occupation = Pengasa...'
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 8:
}}
 
'''Zeev Suraski''' (disebut Ze-Ev; lahir k.k. [[1976]]) ialah [[pengatur cara]] [[Israel]], [[pembangun perisian]] [[PHP]], serta pengasas bersama syarikat [[Zend Technologies]]. Nama "Zend" ialah [[kata lakur]] yang terdiri daripada nama pertama Zeev dan [[Andi Gutmans|Andi]].
<br /><br />
 
==Biografi ringkas==
Bersama-sama dengan [[Andi Gutmans]], rakan institutnya di [[Technion – Israel Institute of Technology|Technion]] (Institut Teknologi Israel), Haifa, Suraski mencipta PHP 3 pada tahun [[1997]]. Versi mereka itu merupakan titik peralihan bagi [[bahasa pengaturcaraan]] PHP yang kini digunakan oleh 20 juta [[laman sesawang]] dan dikerjakan oleh melebihi 4.5 juta pembangun.
 
Pada tahun [[1999]], kedua-dua Suraski dan Gutmans menulis [[Enjin Zend]], teras PHP 4, lalu mengasaskan syarikat [[Zend Technologies]] untuk mengendalikan kemajuan PHP. Suraski juga membangunkan sebilangan perluasan PHP yang utama. Antara tahun-tahun [[2000]] hingga [[2005]], beliau mengetuai pasukan [[penyelidikan dan pembangunan]] Zend dan kini merupakan Ketua Pegawai Teknik kepada Zend Technologies.
 
Juga pada tahun [[1999]], Suraski dicalonkan untuk menerima [[Anugerah FSF bagi Pemajuan Perisian Bebas]]. Beliau yang juga anggota [[Yayasan Perisian Apache]] kini mengetuai pentakrifan keluaran komersil Zend. Selain daripada membantu pelanggan utama dalam penggunaan PHP berskala besar dan maju, beliau juga bekerjasama dengan rakan-rakan utama di [[Eropah]] untuk menyebarkan PHP kepada sektor perusahaan.
 
==Rujukan==