Hukuman mati: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TXiKiBoT (bincang | sumb.)
k bot menambah: sq:Dënimi me vdekje
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot menambah: fy:Deastraf; perubahan kosmetik
Baris 1:
[[FileFail:KetchumHanging.JPG|thumb|right|Hukuman gantung adalah sejenis hukuman mati.]]
'''Hukuman mati''' ialah hukuman yang diputuskan oleh pihak [[mahkamah]] membabitkan pesalah dibunuh sebagai balasan [[jenayah]]nya, sama ada secara pancung, tembak, gantung, suntikan maut atau sebagainya.
 
Baris 11:
Di negara yang bertamadun, hukuman mati adalah satu pendekatan untuk menghapuskan jenayah. Biasanya hukuman ini hanya dikenakan kepada penjenayah berat sahaja. Contoh bagi jenayah yang membawa kepada hukuman mati adalah seperti berikut:
 
* '''Membunuh'''<br />Kebanyakan negara akan mengenakan hukuman mati kepada mereka yang membunuh secara segaja. Ini adalah berdasarkan prinsip pembalasan: "hutang harta dibayar harta; hutang darah dibayar darah".
* '''Penyeludupan dadah'''<br />Di negara [[Asia]] seperti [[Malaysia]], [[Singapura]], dan juga [[China]], sesiapa yang melakukan penyeludupan [[dadah]] boleh dikenakan hukuman mati. Ini adalah berdasarkan bahawa dadah memberi kesan yang mahaburuk kepada masyarakat.
* '''Penjual-belian manusia'''<br />Di negara China, penjual-belian manusia adalah satu jenayah yang membawa hukuman mati.
* '''Jenayah seks/rogol'''<br />Di negara [[Islam]], penjenayah seks boleh dikenakan hukuman mati. Keadaan yang sama juga berlaku di [[Vietnam]] yang mengenakan hukuman mati terhadap pesalah yang [[Rogol|merogol]] [[kanak-kanak]].
* '''Jenayah-jenayah lain'''<br /> Menderhaka, [[Penculikan|menculik]], penyalahgunaan [[senjata api]], malah [[rasuah]] adalah antara kesalahan yang dikenakan hukuman mati di beberapa negara.
 
== Pendebatan mengenai hukuman mati ==
Baris 69:
[[fo:Deyðarevsing]]
[[fr:Peine de mort]]
[[fy:Deastraf]]
[[gl:Pena de morte]]
[[ko:사형]]