Perang Napoleon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Izzam (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{proses|Izzam}}'
Izzam (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{proses|Izzam}}
 
'''Perang Napoleon''' merupakan siri konflik yang diisytiharkan oleh [[Empayar Perancis]] [[Napoleon]] dengan beberapa set pertukaran negara [[Eropah]] bersekutu oleh penentang kerajaan campuran yang berlangsung dari tahun 1803 sehingga 1815. Peperangan yang berterusan dalam siri Napoleon adalah disebabkan oleh [[Revolusi Perancis pada tahun 1789]], yang telah menyebabkan Perancis merevolusikan tentera Eropah dengan skala yang sangat besar yang tidak pernah berlaku sebelumnya, disebabkan oleh permodenan terhadap [[sukarelawan tentera secara besar-besaran]] yang digunapakai oleh Empayar Perancis. Kuasa serta pengaruh [[Perancis]] berkembang dengan cepat sekali, dengan menakluk sebahagian besar Eropah dan kemudian kuasannya merosot dengan mendadak selepas pihak Perancis dilanda [[serangan daripada pihak Rusia pada tahun 1812]]. Empayar Napoleon akhirnya mengalami kekalahan yang teruk yang membawa kepada [[pengembalian semula monarki Bourbon di Perancis]]. Siri peperangan ini menyebabkan berakhirnya [[Empayar Rom Suci]]. Dalam masa yang sama, Empayar Sepanyol mula berkembang semula selepas penguasaan Perancis keatas wilayah jajahannya di Sepanyol mula lemah, memberi peluang kepada revolusi pejuang kebebasan di Amerika Latin untuk bebas daripada cengkaman pihak Perancis. Hasil daripada perang Napoleon, Empayar British pula yang menjadi kuasa yang paling kuat pada abad yang seterusnya.
 
Tiada kata sepakat yang pernah wujud semasa [[Perang Revolusi Perancis]] berakhir sehinggalah perang Napoleon tercetus. Antara peristiwa-peristiwa penting semasa era Perang Napoleon tercetus termasuklah 9 November 1799, iaitu apabila Bonaparte merampas kuasa di Perancis bersama-sama [[18 Brumaire]]; 18 May 1803, apabila penisytihar baharu peperangan antara pihak [[Britain]] dan [[Perancis]] yang membawa kepada zaman akhir keamanan di Eropah antara tahun 1792 dan 1814; dan 2 Disember 1804, dimana apabila Bonaparte menjadi seorang [[Maharaja]].
 
Siri peperangan Napoleon berakhir dengan [[kekalahan pihak Napoleon di Waterloo]] pada 18 Jun 1815 dan [[Perjanjian Kedua Paris]].
 
==Latar Belakang 1789-1802==
 
[[Revolusi Perancis]] tahun 1789 memberikan impak yang besar sekali kepada Eropah, dimana ianya impak ini meningkat lagi dengan penahan Raja Perancis [[Louis XVI]] pada tahun 1792 dan hukuman yang dijatuhkan keatasnya akibat daripada “jenayah tirani” yang dilakukannya terhadap penduduk Perancis pada Januari 1793. Cubaan pertama bagi menghancurkan Republik Perancis bermula pada tahun 1793 apabila [[Austria]], [[Kerajaan Sardinia]], [[Kerajaan Naples]], [[Jerman]], [[Spain]] dan [[Kerajaan Britain]] yang bersatu membentuk [[Pertelingkahan Pertama]]. Langkah yang diambil oleh pihak Perancis seperti perlaksanaan tentera sukarelawan secara besar-besaran, pembentukkan semula tentera beberapa siri peperangan menyumbang kepada kekalahan pihak Perancis dalam [[Pertelingkahan Pertama]]. Peperangan berakhir apabila [[Bonarparte]] memaksa orang-orang Austria menerima terma yang ditetapkannya dalam [[Perjanjian Campo Formio]]. Hanya Kerajaan Britain sahaja kekal sehingga tahun 1797 yang benci kepada kuasa Perancis.