Abdul Muis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Abdul muis.jpg|200px|thumb|Abdul Muis.]]
.
Abdul Muis atau Abdoel Muis yang lahir di Sungai Puar dekat [[Bukittinggi]], [[Sumatra Barat]] pada 3 Julai 1883.Beliau meninngal dunia di Bandung pada 17 Jun 1959.
 
'''Abdul Muis''' ([[3 Julai]] [[1883]] - [[17 Jun]] [[1959]]; juga dieja sebagai '''Abdoel Muis''') ialah seorang penulis dan [[wartawan]] [[Indonesia]].
Beliau adalah seorang penulis dan wartawan [[Indonesia]]. Beliau juga seorang nasionalis dan pernah menjadi anggota [[Volksraad]] yang didirikan pada tahun 1916.
 
BeliauDilahirkan di Sungai Puar dekat [[Bukittinggi]], [[Sumatra Barat]], Abdul Muis juga merupakan seorang nasionalis yang pernah menjadi ahli [[Volksraad]] (Dewan Rakyat) yang dibentukkan pada tahun [[1916]]. NBeliau pernah mengecam tulisan orang-orang [[Belanda]] yang sangatamat menghina bangsa Indonesia melalui tulisannya didalam surat hariankhabar ''de Express''.Beliau Abdul Muis juga menentang rencana Pemerintah Belanda mengadakan perayaan peringatan seratus tahun kemerdekaannya Pemerintah Belanda melalui KomiteKesatuan Islam. Selain itu, beliau pernah memimpin pemogokan kaum buruh di daerah [[Yogyakarta]]. Abdul Muis turut mempengaruhi tokoh-tokoh Belanda dalam pendirian Technische Hooge School - Institut Teknologi Bandung Bumiputera(ITB).
 
Abdul Muis meninggal dunia di Bandung dan dikebumikan di TMP Cikutra, Bandung. Pada hari ini, Muis diperlihatkan sebagai pejuang kebebasan yang utama dalam sejarah Indonesia. Hampir setiap bandar di Indonesia mempunyai sebatang jalan raya yang dinamakan Jalan Abdul Muis.
Selainitu, beliau pernah memimpin pemogokan kaum buruh di daerah [[Yogyakarta]].Beliau turut mempengaruhi tokoh-tokoh Belanda dalam pendirian Technische Hooge School - Institut Teknologi Bandung (ITB).
 
[[Kategori: RakyatPahlawan Indonesia]]
Hampir di setiap kota di Indonesia ada sebuah Jalan Abdul Muis.
 
[[Kategori: Rakyat Indonesia]]
[[Kategori: Sejarah Indonesia]]
 
[[en:Abdul Muis]]