Pelaksanaan bahasa pengaturcaraan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''PelaksanaanPerlaksanaan bahasa pengaturcaraan''' adalahialah sistem untuk melakukan [[program komputer|program]] yang di tulis dalam sesuatu [[bahasa pengaturcaraan]].
 
Terdapat dua pendekatan umum kepada pelaksanaanperlaksanaan bahasa pengaturcaraan:
*'''Pentafsiran''': [[Pentafsir (pengkomputeran)|Pentafsir]] mengambil program sebagai input dalam sesetengah bahasa kemudian membuat tindakan tertulis dalam bahasa tersebut ke atas sesetengah mesin.
*'''Pengkompilan''': [[Pengkompil]] mengambil sesebuah program sebagai input dalam sesetengah bahasa, kemudian menterjemah program tersebut kepada bahasa yang lain, yang mana mungkin menjadi input kepada pentafsir atau pengkompil lain.
Baris 9:
Apabila sebuah [[perkakasan komputer|perkakasan]] boleh mentafsir suatu bahasa pengaturcaraan secara lansung, bahasa tersebut dipanggil [[kod mesin]]. Sebuah [[pengkompil kod asli]] adalah pengkompil yang mengkompil program kepada kod mesin.
 
Terdapat banyak gabungan pentafsiran dan pengkompilan yang mungkin, dan bangyakbanyak pelaksanaanperlaksanaan [[bahasa pengaturcaraan]] moden yang menggabungkan kedua-duanya. Sebagai contoh, [[Smalltalk]] pada kebiasaannya dilaksanakan dengan pengkompilan kepada [[kod bait]], yang kemudiannya sama ada ditafsir atau dikompildisusun oleh [[mesin maya]]. Strategi pelaksanaanperlaksanaan ini telah digunakan oleh banyak bahasa sejak Smalltalk merintisnya dalam era 1970-an dan 1980-an.
 
{{stub-bhs-kom}}
[[Kategori:PelaksanaanPerlaksanaan bahasa pengaturcaraan]]
[[Kategori:Bahasa pengaturcaraan|PelaksanaanPerlaksanaan]]
 
[[en:Programming language implementation]]