Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Baris 53:
 
Setakat Jun [[2001]], UPKO mempunyai 26 bahagian berdaftar, 1,720 cawangan, dan 100,819 ahli.
 
 
==Cadangan keluar Barisan Nasional==
Pada 17 September 2008, Presiden [[Parti Maju Sabah]] (SAPP), Datuk [[Yong Teck Lee]] mengumumkan SAPP keluar dari gabungan [[Barisan Nasional]] (BN). UPKO juga mahu keluar dari Barisan Nasional. [[Presiden UPKO]] dan Ahli Parlimen [[Penampang]], Tan Sri [[Bernard Dompok]] menafikan UPKO hendak keluar dari BN. Tindakan ini ada kaitan dengan isu kerakyatan dan proses pendaftaran untuk mendapatkan [[MyKad]].
 
Cara [[Jabatan Pendaftaran Negara]](JPN) menukar IC Yong Lee Hua dari biru kepada merah bagaikan merampas kewargaan rakyat tempatan . Wanita Cina-Kadazan berusia 78 tahun itu kehilangan IC di sebuah pasar raya di Penampang tahun 2007. Timbalan Presiden UPKO, Datuk [[Wilfred Bumburing]] mengkritik JPN mengeluarkan [[MyKad]] kepada imigran [[Indonesia]] dan [[Filipina]] menerusi Deklarasi Berkanun palsu.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0929&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_03.htm UPKO ikut jejak SAPP?]</ref> Rakyat tempatan sukar mendapatkan MyKad sedangkan imigran asing mudah mendapatkannya.
 
==Konvensyen UPKO==
Konvensyen Nasional Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) telah dirasmikan oleh [[Perdana Menteri Malaysia]],Datuk Seri [[Najib Tun Razak]] pada 8 November 2009 di [[Kota Kinabalu]].Jawatankuasa khas Kabinet ditubuhkan bagi menangani isu berkaitan dengan masyarakat pribumi di Sabah dan Sarawak.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1108&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_35.htm Jawatankuasa khas kabinet tangani masalah peribumi Sabah Sarawak]</ref>
 
== Lihat juga ==