Pepijat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JAnDbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: nl:Bug (technologie)
Xqbot (bincang | sumb.)
k bot mengubah: fa:ایراد نرم‌افزار; perubahan kosmetik
Baris 1:
'''Pepijat''' adalah kesalahan atau kecuaian yang terdapat di dalam [[kod sumber]] atau [[seni bina perisian|rekaan]] sesuatu [[atur cara komputer]] yang menyebabkannya tidak berfungsi seperti sepatutnya. Ia juga boleh merujuk kepada kekurangan atau kegagalan di dalam sesebuah atur cara yang sudah siap. Pepijat boleh diringkaskan sebagai sebuah masalah di dalam sesebuah atur cara.
 
== Pencegahan ==
''"Mencegah adalah lebih baik daripada mengubati"''. Kata-kata yang bukan saja sesuai bagi kesihatan manusia malah kesihatan sesebuah perisian juga. Kehadiran pepijat adalah melecehkan dan juga akan memakan masa bagi pembinaan sesebuah perisian. Maka dengan itu, adalah lebih baik jika kehadiran pepijat dicegah terlebih dahulu ketika pembinaan. Terdapat beberapa cara bagi mengelakkan kehadiran pepijat. Antaranya:
* '''Gaya pengaturcaraan''' — pepijat selalunya wujud kerana alpa dalam menaip seperti tertinggal sesuatu huruf, atau kedudukan huruf tidak pada tempatnya dan sebagainya. Selalunya kealpaan ini wujud kerana pengaturcara menaip dengan laju. Menaip dengan laju tidak salah, tapi adalah baik jika selepas menaip sesuatu baris dalam [[kod sumber]] atur cara, periksa terlebih dahulu "tatabahasa" pada baris tersebut.
Baris 8:
 
 
[[ImageFail:H96566k.jpg|thumbnail|250px|Gambar pepijat yang kemungkinannya buat kali pertama dijumpai dalam komputer.]]
== Menyahpepijat ==
Bagi sesebuah atur cara yang ringkas, kedudukan sesebuah pepijat dapat diagak dengan mudah. Walau bagaimanapun, bagi atur cara yang kompleks atau [[perisian]], kehadiran pepijat adalah sesuatu yang amat leceh. Ini kerana pengatur cara terpaksa memeriksa semula setiap baris kod sumber atau skrip atur cara berkenaan yang panjang. [[Penyahpepijat]] membantu memudahkan kerja pengatur cara untuk [[menyahpepijat|membuang pepijat]] daripada atur cara mereka.
 
Baris 29:
[[es:Error de software]]
[[eo:Cimo (komputscienco)]]
[[fa:باگایراد (کامپیوتر)نرم‌افزار]]
[[fr:Bug informatique]]
[[gl:Bug]]