Beg galas adalah beg kain ringkas tanpa kerangka untuk memikul beban dari belakang ("menggalas")[1] dengan dua tali menyangkut pada bahu menyerupai rerangka galas (suatu alat mengangkut barangan cara sama digunakan nelayan semasa memancing);[2] ia juga boleh mempunyai kerangka luaran, kerangka dalaman, dan pek badan. Beg ini biasanya digunakan oleh pengembara dan pelajar dan lebih disukai berbanding beg tangan untuk membawa beban berat atau membawa apa-apa jenis peralatan kerana mampu meringankan muatan tangan yang terhad untuk membawa beban berat untuk jangka masa yang panjang.

Beg galas moden
Beg galas tentera Switzerland s. 1960
Bingkai pembawa bersepadu (dalaman)

Beg galas besar yang biasanya digunakan untuk membawa beban lebih 10 kilogram (22 lb), serta beg galas sukan yang lebih kecil (contohnya untuk berlari, berbasikal, mendaki dan penghidratan), biasanya melepaskan bebanan terbesar (sehingga kira-kira 90%) daripada keseluruhan berat mereka ke pinggang, menjadikan tali bahu untuk menstabilkan beban. Ini meningkatkan potensi untuk membawa beban berat, kerana pinggang lebih kuat daripada bahu, dan juga meningkatkan ketangkasan dan keseimbangan, memandangkan beban lebih dengan pusat jisim pemakai.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "galas". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  2. ^ Amrin Sabrun; O.K. Nizami Jamil; Tenas Effendi; Seniman; Ediruslan Pe Amanriza (1986). Isi dan kelengkapan rumah tangga tradisional daerah Riau. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. m/s. 42, 44, 98.

Pautan luar sunting

  •   Media berkenaan Backpack di Wikimedia Commons

Templat:Bags