Demosthenes (Yunani: Δημοσθένης Dēmosthénēs; 384 – 12 oktober 322 SM) adalah seorang negarawan dan pemidato berbangsa Yunani dari Athens kuno. Syarahan-syarahannya membentuk gambaran besar mengenai kehebatan pemikiran kontemporari masyarakat Athens dan memberikan kilasan mengenai keadaan politik dan kebudayaan Yunani Purba pada abad ke-4 SM. Demosthenes mempelajari retorik dengan mempelajari daripada ucapan pemidato hebat sebelumnya. Beliau membuat pidato kehakiman pertamanya ketika umur 20 tahun, di mana dia berhujah dengan berkesan untuk mendapatkan sisa warisannya dari penjaganya. Ketika itu, dia menyara hidup sebagai seorang penulis ucapan profesional dan seorang peguam, menulis ucapan bagi kegunaan saman peribadi untuk digunakan dalam kes-kes persendirian, di sinilah beliau mula tertarik dengan bidang politik.

Demosthenes
Kelahiran384 SM
Meninggal dunia12 Oktober 322 SM (usia 62)[1]
Pulau Kalaureia (kini Poros)

Demosthenes semakin berminat dalam politik semasa berkerja sebagai penulis ucapan perundangan ("logographer"), dan pada tahun 354 SM dia memberikan ucapan politik awam yang pertama. Beliau mengabdikan tahun-tahun produktifnya yang paling produktif tahun untuk menentang peluasan kuasa Makedonia, mendorong rakan seperjuangannya menentang pengaruh raja mereka, Philip II. Selepas kemangkatan raja tersebut, Demosthenes memainkan peranan utama di bandar ini pemberontakan terhadap raja barunya, Alexander Agung. Walau bagaimanapun, usaha-usaha beliau dalam pemberontakannya gagal. Beliau membunuh diri untuk mengelakkan daripada ditangkap oleh wakil-wakil pengganti Alexander, Antipater.

Rujukan sunting

  1. ^ Murphy, James J. Demosthenes. Encyclopædia Britannica. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Ogos 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting